"Plastic kreeg weleen heel slechte naam toen op het strand bij Bergen een walvis werdaangetroffen met een maag vol plastic zakken. Dat merken we aan de reacties vanonze klanten. De afkeer van plastic is nu ook te merken bij mensen die voorheengeen speciale aandacht voor het milieu hadden," zeggen Jan Paul Bjørkøy en KristineArvin, resp. directeur en PR-manager van KIWI.
De supermarktketenwil het gebruik van plastic in zijn 650 filialen sterk reduceren. Vorig jaarwerd er voor groenten en fruit 1000 ton aan plastic verpakkingsmateriaalgebruikt. Nu zal dat 200 ton minder moeten worden, nog voor eind 2020.
"Plastic is eenprima verpakkingsmateriaal, waarmee groenten en fruit goed beschermd blijven.Maar het is zeker mogelijk de hoeveelheid plastic te reduceren," aldus hetKIWI-management. Alleen al door deplastic duoverpakking van de avocado's te vervangen door kartonnen verpakking,zal KIWI het jaarlijks gebruik van plastic verpakkingsmateriaal met 30 tonreduceren.
Aardbeien in karton
Deze zomer zullenook de aardbeien in kartonnen doosjes worden verpakt als de voorraad plastic doosjesop is. Dat zal het gebruik van plastic met nog eens 40 ton verminderen.
KIWI wil in deloop van het jaar zover zijn dat alle plastic kan worden gerecycled. Hetmanagement van KIWI benadrukt dat de maatregelen worden doorgevoerd insamenwerking met distributeur BAMA, maar op initiatief van KIWI en groothandelNorgesgruppen.
BAMA, de grootstegroenten- en fruitdistributeur van Noorwegen, voert de grootste veranderingendoor. Plastic blijft in sommige gevallenwel nodig, meent PR-manager Pia Gulbrandsen: "Deze zomer zullen we 20 miljoenkartonnen doosjes met Noorse bessen aan onze klanten leveren. Dat betekent datwe 250 tot 300 ton minder plastic gebruiken." Ze wijst erop dat BAMA al enkelejaren heeft geëxperimenteerd met papieren aardbeiendoosjes, maar dat deze totnu toe niet voldoende bescherming boden tijdens het transport.
Ook REMA 1000 isbezig veranderingen op dit gebied in te zetten, vertelt PR-adviseur KaiaAndresen. "Bij REMA zijn we voortdurend bezig met nieuwe methoden die zowelgoed zijn voor het milieu als voor onze klanten. Een van die methoden is dereductie van verpakkingsmateriaal en we zijn blij dat ook de producenten zichdaarvoor inzetten," zegt ze.
BAMA levert meerdan 60 procent van alle groenten en fruit op de Noorse markt aansupermarktketens KIWI, Menu, Spar, Joker en REMA 1000. De overstap naar de papierenduoverpakking van de avocado's scheelt daarom in totaal maar liefst 120 tonplastic.
Coop: Werk aan dewinkel
Ook Coop wil dehoeveelheid plastic verminderen, vertelt PR-manager Harald Kristiansen. "Wijvan Coop nemen onze verantwoordelijkheid in dat opzicht en komen er eerlijkvoor uit dat er nog veel werk verzet moet worden. Sommige van onze productenzijn zelfs in een dubbele laag plastic verpakt en dat kan natuurlijk niet zodoorgaan," zegt hij.
Hij voegt eraantoe dat ze geen duidelijk omschreven doel hebben, maar dat het zeker debedoeling is minder verpakkingsmateriaal te gebruiken.
Kristiansen geeftdaarbij aan dat alle Coop-filialen de plastic zakken zullen vervangen doorpapieren zakken. Eerder waren er maar enkele filialen waar dat alternatiefvoorhanden was.
De eerste weekvan mei zal Coop samen met Hold Norge Rent (Hou Noorwegen Schoon) een nationaleopruimactie beginnen. Daarbij zullen er in zo'n 300 Coop-filialen vuilniszakkenen handschoenen liggen die klanten kunnen gebruiken om aan de actie mee tedoen.