Wat vinden consumenten belangrijk als ze groenten en fruit kopen? En waarom? Wat vinden ze van verrijkte groenten en fruit? Hoe kijken ze aan tegen voedingsclaims? Antwoorden op deze en andere vragen zijn gevonden tijdens het onderzoeksproject Smakelijke Vermarkting van Wageningen University & Research, BU Glastuinbouw.
In het onderzoek zijn consumenten uit Nederland, Duitsland en Engeland betrokken. De resultaten bieden inzichten en tools voor producenten om consumentgerichter te ondernemen. Zo zijn de verschillende wensen van consumenten gegroepeerd op het gebied van smaakvoorkeur en leefstijl als het gaat om groenten en fruit. Ook zijn er de feiten in kaart gebracht hoe consumenten aankijken tegen voedings- en gezondheidsclaims, bepaalde teeltmethoden en verrijkte groenten en fruit. Daarnaast zijn praktische tools ontwikkeld om de smaak van tomaat en aardbei te voorspellen.
Het project is uitgevoerd met bedrijven vanuit veredeling, teelt en toelevering van groenten en fruit en is mede gefinancierd door TKI T&U. De resultaten van het project worden toegelicht tijdens de bijeenkomst 'Wensen van consumenten in beeld' die wordt gehouden op donderdag 18 januari in Bleiswijk bij Wageningen University & Research, BU Glastuinbouw. U kunt zich aanmelden via deze link
Klik hier voor meer info en het volledige programma