Mischa Simons, Executive director buying & merchandising Hard goods & food, showt een echte Hema smoothie
Hollands
Lekker Hema is de naam van het nieuwe concept, ontwikkeld voor de foodafdelingen en restaurants. "Daarmee claimen we onze Hollandse roots", vertelt Mischa. "Holland staat internationaal bekend voor design en dat producten niet te duur mogen zijn maar wel van goede kwaliteit. Dat zijn drie belangrijke pijlers van Hema." In food wil Hema de Hollandse seizoenen volgen en ook proberen zoveel mogelijk uit Nederland te sourcen of voor de internationale winkels in het betreffende land te sourcen. Transparantie is hierin ook belangrijk. Een aantal producten heeft een bijzondere oorsprong, zoals de tomaten en aubergines die door dak- en thuislozen in Amsterdam Osdorp worden geoogst, buffelmozzarella uit Nederland en verse zalm afkomstig uit IJsland, direct van de kweker, duurzaam en ambachtelijk gerookt in Monnickendam. De gerechten bevatten 100% natuurlijke ingrediënten en de receptuur is door Hema ontwikkeld.
Poke salade en op de achtergrond een tompouce
Buffetten
Bij de buffetten in de restaurants zijn counters waar wisselend ontbijt, lunch en diner wordt geserveerd. Ter plekke maken Hema-koks salades, huisgemaakte friet, verse pasta's, pizza's, gezonde broodjes en verse soepen. Ook kunnen klanten in de vernieuwde foodafdeling terecht voor een wisselend assortiment vers bereide maaltijden voor thuis. Er is ook een verse smoothie- en sappenbar op ijs. Het heeft iets weg van La Place maar is ook echt Hema. "De vergelijking met La Place wordt wel gemaakt en de overeenkomt met werken in buffetten is er. Dat is nodig om grote stromen klanten te helpen zonder dat er rijen ontstaan. Wij pakken het echter qua look & feel, prijsstelling en personeel op de Hema-manier aan ", vertelt Mischa. "In het restaurant creëren we een huiskamergevoel, mensen moeten zich hier thuis voelen." De inrichting is strak, simpel en duidelijk maar ook (typisch Nederlands) 'gezellig'. Er zijn naast eettafeltjes familiehoekjes, een loungehoek, werkplekken en een gemeenschapstafel. "In Tilburg zien we al dat er verschillende doelgroepen neerstrijken in het restaurant. Heel leuk om te zien dat mensen ook echt spontaan contact met elkaar maken aan zo'n gemeenschapstafel."

De officiële openingshandeling door Maryem van den Heuvel, de Nederlandse ambassadrice in België. Hema is een van haar favoriete winkels: "Nederland staat bekend om commerciële inzicht, België om kwaliteit, Hema heeft beide gecombineerd."
Blurring
De blurring-trend is niet nieuw voor Hema. De retailer combineert sinds haar oprichting in 1926 lunchrooms en in 1950 werd het eerste buffetrestaurant geopend. Sindsdien groeide food uit tot een belangrijk bedrijfsonderdeel van Hema waarbij ze groot werden in rookworst en gebak. Met dit nieuwe foodconcept maakt Hema het aanbod in gezond groter.
Verschillende buffetten waar medewerkers van Hema de gerechten bereiden

Queue-ing voor de vernieuwde Hema in hartje Brussel
Daarna rushing naar binnen
Een aantal werkplekken in het restaurant zijn ingenomen
Een familiezitje
Story telling via signing
Hollands: Food = Lekker Hema, in alle landen


