Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
"IT is weer leuk geworden"
Zeshonderd aanmeldingen klantevent Axians
Drie jaar geleden kwamen er iets meer dan honderd mensen naar het klantevent van Axians. Dit jaar waren er bijna zeshonderd inschrijvingen voor 'Innovations to Success'. Het is illustratief voor de groei die de ICT-dienstverlener zowel nationaal als internationaal doormaakt. Na de overname van de VCD IT Groep eerder dit jaar, tikt het aantal medewerkers van Axians bijna de duizend aan. Internationaal zijn dat er achtduizend. Zij bedienen samen een groot aantal mooie klanten.
De bezoekers van het klantevent kregen in de Woonindustrie in Nieuwegein een boeiend programma voorgeschoteld, waarbij de nadruk lag op klanten die hun successtory vertelden. En bijna al die klantcases bevonden zich ergens op het snijvlak van Internet of Things, Big Data, Data Management en digitalisering, met ook veel aandacht voor de component security.
Volgende stap
"Onze activiteiten op het gebied van infrastructuur, netwerken, datacenters en telefonie vormen de basis voor een verdere digitalisering, waar ERP en BI de business applicaties zijn die de basis vormen voor en gezonde bedrijfsvoering", legt Edwin Kanis, Manager Marketing & Innovation van Axians, tijdens één van de pauzes uit. "Dit portfolio is voor ons een stabiele factor geworden en een kern expertise. Veel klanten zijn echter toe aan de volgende stap. Innovatie is niet alleen weggelegd voor de twee bekende voorbeelden die altijd genoemd worden als het om disruptieve businessmodellen gaat. Dat het voor veel meer bedrijven binnen bereik ligt willen we hier met een groot aantal voorbeelden laten zien. Het connected maken van je bedrijf en het creëren van voorspelbaarheid met data science biedt zo veel mogelijkheden. Daarmee is IT weer leuk en creatief geworden. Dat willen we de bezoekers meegeven."
Experimenteren
De voor velen bekendste spreker van de dag was Toon Gerbrands, de algemeen directeur van voetbalclub PSV, waarmee Axians samenwerkt. Zijn verhaal werd ademloos gevolgd. Maar hij was zeker niet de enige waarvoor dat gold. Ook op de presentatie van Frans Feldberg, professor Data Driven Business Innovation aan de VU in Amsterdam, werd erg positief gereageerd. Hij vertelde hoe hij vindt dat bedrijven om moeten gaan met innovatie via data. Want dat dat in vrijwel elke branche nodig is, spreekt volgens hem voor zich. "Organisaties die 'data driven' zijn, zijn significant succesvoller dan organisaties die dat niet zijn."
Hij noemde de zorg als voorbeeld, maar volgens Feldberg staat ongeveer elke branche aan de vooravond van disruptie. Bedrijven kunnen toekijken hoe dat gebeurt of proberen om zelf de Uber van hun branche te worden. En dat is mogelijk, maar dan moeten ze er wel voor openstaan. Feldberg: "Bij bedrijven die met data aan de slag gaan zie je vaak dat de focus ligt op het verbeteren van de bestaande bedrijfsvoering. En niet op échte innovatie. Hoe kun je je verdienmodel veranderen? Daar zijn genoeg mogelijkheden voor. Het is bij dit soort trajecten heel belangrijk om het lef te hebben om te innoveren en te experimenteren. Niet alles is te vatten in een expliciete businesscase. En daarnaast is het belangrijk dat je partners zoekt. Niemand kan dit alleen."
Klein beginnen
Die conclusies kwamen ook terug in veel break-out sessies. Jonathan Dijkslag, Director Business Insight, vertelde een realistisch praktijkverhaal over de eerste stappen die hij in zijn organisatie zette in de data science, met het doel om de inkoop slimmer te maken. Hij koos bewust voor een klein team en een kort en overzichtelijk traject. Dijkslag: "Er is een aantal dingen belangrijk. Het vinden van een goed project om mee te beginnen, bijvoorbeeld. Zoek iets uit dat niet complex is, maar dat wel een hoge waarde voor de totale business heeft. Daarnaast is het belangrijk de uitkomst van data-analyse overzichtelijk is, zodat in dit geval de inkoper er zijn eigen interpretatie aan kan geven. Maar het belangrijkste van dit alles is dat je groot moet denken en klein moet beginnen. Maar begin wel!"
Slimme haven
Bij het Havenbedrijf Rotterdam ligt de visie wel op de lange termijn. Dat heeft namelijk als doel om schepen in 2030 onbemand de haven in en uit te kunnen laten varen. "Dat is extreem complex", legt Vincent Campfens namens het bedrijf uit. "Je hebt te maken met windrichting en stroming en met het feit dat een groot schip niet zomaar stil ligt." Maar met een eigen IoT-team en de samenwerking met IBM, Cisco, Tele2 en Axians wordt daar nu al een begin mee gemaakt. "Uiteindelijk willen we de slimste haven ter wereld worden. Daarbij gaat het niet alleen om het zelf-varende schip, maar ook om het voorspellen van onderhoud aan bijvoorbeeld boeien en palen, het voorspellen wanneer ligplaatsen vrij komen en het aangeven wat de optimale vaarroute en de beste verdeling van de lading is."
Universeel platform
Fri-jado, een klant van Axians in een heel andere branche, vertelde over hun stappen richting het worden van een slim bedrijf. Ze leveren wereldwijd grillmachines aan met name supermarkten en convenient stores en hebben nu rotisseries ontwikkeld die connected zijn met de cloud, en daardoor onderdeel van een universeel platform. Robert Berents, de product and development manager, gaf uitleg over de strategie daarachter. "We kunnen de machine nu altijd zien, de firmware aanpassen, de fouten herstellen en garantieperiodes in de gaten houden. Voorspellend onderhoud wordt daardoor in de toekomst mogelijk, net als het afnemen van een machine 'as a service'. Nu ligt het grootste winpunt bij recipe-management, hulp voor klanten bij de juiste instelling voor het grillen van verschillende soorten gerechten." Axians presenteerde dit op een ludieke wijze als 'Chicken-as-a-Service'.
Verdienmodellen
Eén van de populairste break-out-sessies was die van Ron Meyer, hoogleraar strategisch leiderschap, over strategische innovatie. Op een energieke en humoristische manier vertelde hij eerst over innovatie in de geschiedenis. Zijn conclusie: meestal worden innovatieve technieken lange tijd nog in een oud businessmodel gestopt. Pas vele jaren later worden er nieuwe verdienmodellen bedacht. "De eerste auto leek op de wagen die achter een paard zat. Pas nu wordt mobiliteit as a service bedacht. En na de digitalisering van de videoband kregen we een DVD die we ergens in moesten stoppen. Veel later ontstaan er pas diensten zoals Netflix."
Hij somde zeven factoren op die innovatie bij organisaties in de weg staan. Die liepen uiteen van vast blijven zitten in de dagelijkse business tot innovatie overlaten aan een technische R&D-afdeling en van verblind worden door succes in het verleden tot innovatie als een eenmalig en kortstondige gebeurtenis zien. De CEO moet de hoofd-entrepeneur van een bedrijf zijn, is Meyers overtuiging. "Innovatie moet van bovenaf aangejaagd worden."
Ondernemen
De populariteit van de break-outsessie van Meyer was tekenend voor het evenement en het publiek dat ernaartoe kwam. Innovations to Success ging eigenlijk op geen enkel moment over IT-techniek, maar vooral over ondernemen. Daarover wil Axians met zijn klanten het gesprek aangaan. Kanis: "Deze dag staat in het teken van innovatie en inspiratie: welke stappen kun je nu al maken om innovatie in je organisatie te versnellen en je concurrent voor te blijven? We willen klanten met een mix van visionaire keynotes en hands-on break out sessies nieuwe inzichten en handreikingen geven om dit in hun eigen organisatie op te pakken. Daarin zijn we zo concreet mogelijk. Ons aanbod is groot waardoor we op veel vlakken iets voor onze klanten kunnen betekenen. We nemen graag het initiatief om hen met elkaar te verbinden, dat is ook een belangrijke doelstelling voor deze dag. We nemen heel graag de tijd om langs te komen, om elkaar beter te leren kennen en om samen aan oplossingen te werken voor vandaag en morgen."