ABN AMRO: Vertrouwen ondernemers op hoog niveau in alle sectoren
Ondernemend Nederland heeft veel vertrouwen in bedrijfsactiviteit
Het consumentenvertrouwen is hoog en dat zien we terug in de bestedingen. De hogere consumptieve bestedingen komen door de stijging van het beschikbaar inkomen. Ook de stimulerende maatregelen van de nieuwe coalitie dragen bij aan een stijging van het beschikbaar inkomen volgend jaar. Dit is vooral gunstig voor de op het binnenland gerichte sectoren (zoals bouw, dienstverlenende sectoren en leisure). Deze sectoren zullen in 2017 en 2018 het sterkst in volume groeien. De sectoren die met hun activiteiten met name gericht zijn op het buitenland (zoals industrie en transport), zijn gebaat bij de opleving van de wereldeconomie en de wereldhandel. De mondiale economie trekt verder aan in 2018, maar de economisch trends in Europa zijn vooral van belang. Ook de wereldhandel laat tot en met september 2017 weer bovengemiddelde groei zien en dat is met name gunstig voor de Nederlandse uitvoer.
Uitgesplitst naar sectoren
Het groeipotentieel voor veel bedrijven in de agri- en foodsector zit voornamelijk in de export, deze is in de eerste helft van 2017 flink gestegen. Maar ook in Nederland is, door de toegenomen bestedingen in horeca, de vraag naar foodproducten toegenomen. Voor de industrie geldt dat de omzettrends afhankelijk zijn van grondstofprijzen en wisselkoersen. De export is voor veel industriƫle ondernemers een belangrijk groeisegment. Veel belangrijke voor lopende indicatoren (met name de economische trends in Duitsland) duiden erop dat de bedrijfsactiviteit in de industrie in de komende maanden op peil zal blijven. De activiteit in de bouwsector blijft op hoog niveau en de orderportefeuilles zijn goed gevuld. Bouwondernemers zijn dan ook erg positief gestemd over hun winstgevendheid, hun verwachte investeringen en hun concurrentiepositie. Ook de vervoerde volumes nemen toe en daar profiteert de transportsector flink van. De omzet van veel transportondernemers is in het tweede kwartaal van 2017 in alle transportbranches gestegen. In de retailsector blijven de verkopen groeien, waarbij groei in de internetverkopen aanzienlijk hoger ligt. Het sentiment onder retailondernemers is dan ook positief. Zo is men bijvoorbeeld optimistisch over de verwachte investeringen. Ondernemers in de horeca zijn in het derde kwartaal erg positief over hun winstgevendheid en omzet. Gezien de stimulerende maatregelen van de nieuwe regering ten aanzien van het beschikbaar inkomen, blijft het perspectief voor de horeca in 2018 gunstig. In de dienstensector (TMT en zakelijke diensten) blijven de indicatoren nog overwegend positief en profiteren beide sectoren van de hoogconjunctuur. Wat opvalt is echter dat de groei in het aantal uitzenduren in een neerwaartse trend zit. De uitzendbranche, als smeerolie van de Nederlandse economische motor, groeit echter het sterkst binnen de zakelijke dienstverlening.
bron: ABN AMRO