
"Door de latere aanplant komt dit seizoen wat langzamer op gang. Dit is beter voor het product, omdat ze niet in de zomerhitte zijn aangeplant, hoewel de temperaturen tot nu toe nog wel hoog blijven", vertelt Stephan.
Stephan van Marrewijk tijdens de Fruit Attraction
Tussen de arealen van de verschillende vruchtgroenten in Spanje zijn de verschillen volgens hem beperkt gebleven. "Er zijn wat minder trostomaten en wat meer paprika's en aubergines. Een belangrijke ontwikkeling van de laatste jaren is de toenemende vraag naar biologische groenten, daar wordt flink op geanticipeerd, want het bio-areaal groeit met de dag. Verder zal de meeste concurrentie ook dit jaar vanuit Marokko komen."

Een apart segment van Vicasol vormen de gazpacho salmorejo, verse tomatenadditieven en geroosterde paprika's. "Hiermee proberen we zo duurzaam mogelijk te produceren en al onze klasse 3 groenten, die niet als vers verkocht kunnen worden zoveel mogelijk te verwerken", vertelt Stephan. De binnenlandse (Spaanse) markt gaat goed maar export van deze producten loopt vrij moeizaam omdat de consumenten buiten Spanje de meeste van deze producten niet kennen. Het is een complexe markt met heel veel aanbieders."

Het overgrote deel van de klanten van Vicasol (85%) bestaat uit retailers door heel Europa. Aan geïnteresseerde telers heeft de coöperatie geen gebrek. "De tuinders staan in de rij om zich bij ons aan te sluiten", vertelt Stephan. Trends in de Spaanse tuinbouw zijn volgens de Nederlander dat er steeds meer preventief productiewijs wordt geteeld. "Met onze state of the art laboratorium kunnen we al onze leden testen en helpen met alternatieven om onder de een derde van de MRL-normen te blijven en zelfs te kunnen telen. Ook de zaadloze paprikasoorten maken een opmars."


Stephan van Marrewijk
Vicasol
04738 Puebla de Vicar, Almería
Tel: +34 950 55 32 00
stephan@vicasol.com
www.vicasol.es