Dit gaat VR betekenen voor het AGF-schap
Stel je eens voor. Je zet je VR-bril op en staat in een supermarkt. Geen gewone supermarkt, maar eentje met alleen maar jouw lievelingsproducten erin. Een groot AGF-schap uiteraard, met daarachter je favoriete nootjes en de shampoo die je altijd gebruikt en die inderdaad toevallig net op was. Bij de tomaten staat een virtuele hulp. "Denk eraan: door de zonsinstraling zijn de cherrytomaten deze week extra zoet." Je besluit een extra doosje mee te nemen. Je wijst naar alle artikelen die je wilt hebben, zet je bril af en twee uur later staan je boodschappen thuisbezorgd.
Extra realiteit
Klinkt ver van je bed? Toch kan het zomaar gebeuren. Marilena Abt van Trend One vertelde afgelopen vrijdag op het DOGK wat de digitalisering kan betekenen voor het Point of Sale in de AGF-sector. Ze ziet verschillende toepassingen voor Augmented Reality en Virtual Reality. "Met Augmented reality leg je een digitale laag over de realiteit. Een voorbeeld daarvan is Pokemon Go", vertelde ze. "Je ziet de echte wereld en daar wordt iets extra's aan toegevoegd." Virtual Reality daarentegen is een hele digitale wereld waarin je binnentreedt.
Marilene Abt laat zien hoe je met Augmented Reality je boodschappenlijst en totaalbedrag op je boodschappenkarretje kunt zien
Extra laag informatie
Een voorbeeld van wat Augmented Reality kan betekenen voor de AGF-sector is al te zien in de Franse supermarkt. Daar krijgen consumenten meer informatie over de producten dankzij de Augmented Reality. Wat voor gerechten je ermee kunt maken bijvoorbeeld, of hoeveel calorieën erin zitten.
"Er ontstaat een soort mixed reality", vertelt Marilena. "Je combineert de realiteit met een andere realiteit." Een voorbeeld daarvan is ook met een VR-bril op zien hoe je een kamer inricht: de bank is digitaal en je ziet het effect in de analoge kamer. "In Saturn passen ze deze techniek toe om elke klant een digitale klantenassistent te geven: Paula. Dit digitale personage helpt de klant de winkel door en geeft advies." Ditzelfde kan ook gebruikt worden om meer beleving toe te voegen op de winkelvloer: laat de klant zien welke weg AGF-producten hebben afgelegd voordat ze in het schap belanden. Gun ze met de digitale mogelijkheden een blik in de kas en benadruk de versheid van het product, bijvoorbeeld.
De digitale assistent Tech-Nick helpt klanten winkel Saturn door en geeft ze informatie over de producten
De productieketen van cognacmerk Rémy Martin wordt met een hololens zichtbaar gemaakt
Helemaal virtueel
Nog een stap verder in de digitalisering is het inzetten van virtual reality. De consument is fysiek gewoon thuis, maar dankzij de virtual reality ziet hij de supermarkt voor zich en kan hij artikelen aanwijzen, pakken en in zijn mandje doen. Die worden later thuisbezorgd.
"Online veilingsite Ebay heeft dit verder doorgevoerd", vertelt Marilena. "Zij creeerden een virtueel warenhuis, helemaal afgestemd op de gebruikerswensen van de individuele consument. Daarin staan alleen de producten en productaanbevelingen die bij deze consument passen." Stel je dus voor: een digitale winkel waar al je favoriete producten bij elkaar op het schap liggen en je ze alleen maar hoeft aan te wijzen. Drie weken geleden voor het laatst cashewnoten besteld? Dan liggen ze vooraan.
Maar wat wil de consument?
De mogelijkheden zijn groot, bevestigd Marilena en technisch is er enorm veel mogelijk. "Maar het staat of valt met het vervolg dat een consument eraan geeft. Dan is pas de echte invloed te zien." Ze benoemt drie trends die hierbij van belang zijn. Personalisering is de eerste. "Met dank aan big data kunnen we veel meer informatie van de consument vinden. Hoeveel mensen zitten er hier in de zaal, wie zijn het, hoe oud zijn ze? Dat kun je verzamelen en ook op het POS toepassen om je klanten beter te ondersteunen."
Lopen door de digitale supermarkt
Spraak en gemak
De tweede is de opmars van spraak. "Dit voelt voor veel gebruikers nog ongewoon, maar wordt al veel normaler. Bij de opkomst van de smartphone vonden consumenten het juist lastig om te typen - daar is iedereen ook aan gewend. De stemcontrole gaat veel en veel verder en kan ook op het POS interessant zijn." Als derde stipt ze convenience aan: alles draait om gemakt. "Vers, regionaal en snel. De consument is er klaar voor en ziet het als vanzelfsprekendheid. Voor 12 uur besteld is bij bepaalde partijen al om 2 uur op het afhaalpunt of zelfs bij je thuis. Dat gaat alleen maar toenemen. Kijk naar Amazon Go, waar klanten de winkel uitlopen zonder fysiek te betalen - geheel gericht op gemak." De techniek hiervoor is afkomstig uit automotive. "Ik begreep dat het met veel klanten tegelijkertijd nog niet perfect werkt, maar een spannende ontwikkeling is het zeker."
Enne, wat vindt de consument van de privacy? Staat Big Data gelijk aan Big Brother? Marilena verwacht dat de strijd mee zal vallen. "Het gemak lijkt te winnen van de angst voor privacy." Ook de offline winkels behouden hun plaats. "We dachten lang dat alle commerce online zou gaan, maar de afgelopen twee jaar zien we juist een sterke tegentrend. Winkelen is een vorm van ontspanning, van beleving en van communicatie. Ik geloof in fusion: zowel online als offline blijven er spelers."