Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
VEG. knipoogt naar Fruit Logistica
Tholen - Deelnemers aan het komende Vak Event Groenten & Fruit helden (VEG.) moeten lef hebben en tonen. Ook projectmanager Frans-Peter Dechering stelde zich stoer op. Tijdens de regiobijeenkomst Rotterdam Food Cluster gaf hij een vette knipoog aan Fruit Logistica Berlijn. "Dat is vooral voor de massa, de retail. Wij zijn hét event voor de specialisten." Het specialistische kanaal mag best wat beter op de kaart worden gezet, vindt de VEG. organisatie. "30 % van de verkoop van groenten en fruit loopt via het specialistische kanaal."
Frans-Peter Dechering promoot specialistische groenten en fruit tijdens de regiobijeenkomst Rotterdam Food Cluster. Foto Rene Castelijn
Specialisten
Het specialistische kanaal bestaat uit AGF-speciaalzaken, ambulante handel, boerderij- en plattelandswinkels. Daar liggen ook de roots van VEG, dat een opvolger is van de AGF Detail beurs. Maar VEG. richt zich ook op de andere specialisten, de foodservice (catering, zorg & welzijn, horeca), lokale retailers, en de vloggers, bloggers en foodies. Bij VEG. komen straks de specialisten bij elkaar om bijzondere producten en verhalen uit te wisselen. "Wij houden ons verre van het massale en richten ons op het bijzondere. Daarna komen de producten mogelijk ook in de retail." Frans-Peter haalt het voorbeeld van Looye Kwekers aan. "Het is heel lastig om een relatie op te bouwen met de catagorymanagers van de retail en je verhaal daar kwijt te kunnen. Looye Kwekers heeft hun Honingtomaten via de speciaalzaken geïntroduceerd, wat de entree was voor Subliem een product van Looye Kwekers dat nu bij de retail ligt."
Houding
Volgens Frans-Peters persoonlijke mening zijn grotere handelsbedrijven en producenten relatief veel gericht op retail. "Als je daar ligt, ben je 'de man'. Maar het specialistische kanaal is net zo goed heel belangrijk. Je kunt van hen een ook winnaar maken door bijzondere producten te maken waarmee zij zich kunnen onderscheiden. De houding mag wat breder worden gedeeld in de AGF-banche, zodat de totale AGF markt groeit en we allemaal winnaars zijn."