De groothandelsmarkt van Paris Rungis
Europese exporteurs denken dat ze een groot exportvolume naar Azië kunnen realiseren als ze maar een overeenkomst kunnen sluiten met grote Aziatische retailketens. Dat is echter een aanpak die niet altijd gaat werken. Bulk-import in Azië wordt voornamelijk overheerst door importbedrijven in plaats van door retailers. Europese exporteurs moeten daarom een geschikte strategie aannemen.
Hoewel importfruit tegemoet komt aan de behoefte van de Chinese consument voor hoge kwaliteit, hebben Chinese producten zich in 2016 sterk kunnen ontwikkelen. Tiantian Orchard, een Chinees fruit- en energiebedrijf, won de Asian Fruit Award voor beste marketing van 2016. Ook hebben een aantal grote Chinese fruitleveranciers een joint venture opgezet, waarmee ze het grootste fruitmerk van China zijn geworden. Verder is de Chinese fruitsector begonnen met het implementeren van nieuwe technologieën, zodat de markt kan worden voorzien van fruit met een hogere kwaliteit.
De groothandelsmarkt van Paris Rungis
In de afgelopen jaren werd de AGF-import en -export in Azië gedomineerd door twee concepten: importovereenkomsten en belastingontheffingen. China heeft zijn importmarkt verbreed, zodat nu aardbeien uit Californië, Australische en Chileense nectarines, Egyptische druiven en mango's uit Ecuador nu markttoegang tot China hebben gekregen. Daarom hopen ook Europese AGF-exporteurs dat er in 2017 sprake gaat zijn van een meer open handelsomgeving, waar alle partijen voordeel uit kunnen halen.