Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kees Havenaar, Frutas Luna:

“Tuinbouw in Almería zal nooit verdwijnen”

Tholen – Al enkele decennia woont en werkt Kees Havenaar in Spanje. Zeven jaar geleden startte hij samen met Niek Haerkens en Marco de Keijzer van Marni Fruit de Spaanse onderneming Frutas Luna. Onder het Luna-label worden hoofdzakelijk Spaanse kasgroenten geleverd op de Noord-Europese markt en de uitdaging is het om het pakket de komende jaren verder uit te breiden. AGF.nl bezocht Frutas Luna op locatie in Roquetas de Mar.


Van links naar rechts: Anne Marie Vliegen, Esther Kamphuis, Pedro Girado, Cecilia Sanchez en Kees Havenaar voor het kantoor in Roquetas de Mar.

"Frutas Luna is specialist met het Almería-pakket. We leveren paprika's, komkommers, courgettes, aubergines en tomaten, zowel biologisch als conventioneel. Daarnaast voeren we ook meloenen. Uitdaging voor de komende jaren is om het pakket verder uit te breiden, bijvoorbeeld met steenfruit, bessen of sla. Voor ons is dat een nieuwe tak van sport. Over paprika's hoef je me niets meer te leren, maar de groeipotentie zit in uitbreiding van ons assortiment. Dat zou gelijk resulteren in een betere spreiding van het werk jaarrond", vertelt Kees.

Samenwerking Marni Fruit en Marni Organics
Hij benadrukt dat Frutas Luna volledig als zelfstandig bedrijf opereert. "We hebben dezelfde visie en voeren dezelfde merken Luna en KINGS als Marni Fruit, maar als ik elders een hogere prijs krijg, verkoop ik het daar. We zijn geen doorgeefluik. Wel ben ik heel erg tevreden over deze samenwerking. Samen bouw je echt wat op. Dat zie je ook met het vorig jaar opgerichte Marni Organics, waar we veel Spaanse biologische kasgroenten aan leveren. Ook op de beurzen merken we de stijgende vraag naar bio en daarbij nutten we de kracht van onze groep goed uit. Zo presenteren we de groep tijdens de Fruit Logistica echt als Marni Fruit, maar staan we op de Fruit Attraction in Madrid vooral uit naam van Frutas Luna. Voor ons is de Fruit Attraction de belangrijkste beurs, maar de beurs hoeft van mij niet zo nodig meer te groeien. Ik hoop dat de beurs haar persoonlijke karakter behoudt en niet teveel 'Berlijn' achterna gaat, want er staan nu al heel wat toeleveranciers."


Op bezoek bij een paprikaleverancier van Frutas Luna

Service
Frutas Luna betrekt de producten van telers met een areaal dat varieert van 1 tot 100 hectare, zij het nooit op exclusieve basis. "Ik zeg altijd tegen tuinders dat als ze elders een betere prijs kunnen krijgen, ze dat direct moeten doen. In de loop der jaren hebben we een flink netwerk van telers rond ons heen verzameld, waarvan we het product betrekken, vaak direct verpakt vanaf de tuin", vertelt Kees. ". We vechten voor zowel onze telers als klanten en als alle drie de partijen daar mee verdienen, doen we het goed. We zijn de oren en ogen van de klant, gaan kijken bij het laden, voeren kwaliteitscontroles uit en regelen de logistiek. Die service is voor veel importeurs die paar centen extra waard."


Kwaliteitsmanager Pedro toont de paprika's (Murcia-type)

Over het geheel genomen spreekt Kees van een 'normaal' Spaans kasgroentenseizoen. "Het aubergineseizoen verliep vrij moeilijk met vrij lage prijzen. Ook de courgettes begonnen moeizaam, maar vervolgens is die markt een maand of drie goed geweest. Voor paprika's liggen de prijzen van de nateelt nu uitzonderlijk hoog, maar is het hoofdseizoen heel normaal verlopen. Wel merken we echt dat de Russische boycot het Spaanse groenteseizoen pijn heeft gedaan. Vorig jaar stuurden we volle auto's paprika's en aubergines naar de Russische markt en die afzet mis je. Het zou ons een lief ding waard zijn als die boycot eens zou stoppen."





"Het Spaanse seizoen loopt van oktober tot april. Het zijn maar enkele maanden waarin het geld verdiend moet worden, want vervolgens zijn we sterk afhankelijk van de Nederlandse prijs. Ligt de markt in Nederland op zijn gat, dan komen wij er vanuit Spanje echt niet tussen. Maar elk jaar is anders en het weer is koopman. Als het hier in november koud is, kun je op je vingers aftellen dat de komkommers in januari goed aan de prijs zullen zijn. Marokko blijft een concurrent, zeker in tomaten en Israël heeft met Rusland een belangrijke afzetmarkt."



De Nederlander in Spanje ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. "Het kasareaal in Almeria ligt rond de 30.000 hectare. Hoe het prijsverloop de komende jaren zal zijn, weet je niet, maar de tuinbouw zal hier nooit verdwijnen. Eenvoudiger zal het er echt niet op worden, de laatste jaren zijn steeds meer grotere telers zelf de afzet gaan verzorgen en ook zijn er door de grote werkloosheid steeds meer commissionairs opgestaan. De marges komen onder druk te staan, maar de truc voor ons zal blijven om low-cost te draaien en dezelfde service te verlenen." Een terugkeer naar Nederland acht hij uitgesloten. "Ik heb hier mijn familie, vrienden, een waanzinnig klimaat en een mooi bedrijf, wat wil je nog meer?"

Voor meer informatie :
Frutas Luna import/export S.L.
Calle Américo Vespucio 9
04740 Roquetas de Mar (Almería)
Tel: 0034-950178653
Mov: 0034-670916286
[email protected]
www.frutasluna.com