Nog steeds trendy
Volgens Jan Engelen van Veiling Hoogstraten zijn deze vragen terecht. "Toch blijven wij onze specialties als speciaal beschouwen. Ze wijken namelijk af van het standaard product." Hoogstraten had in 2014 een areaal van 42 hectare specialties en dit jaar 56 hectare. Jan geeft aan dat ze de groei in de afgelopen jaren goed hebben kunnen verwerken. "Niet alleen de productie neemt toe, ook de consumptie. Specialties zijn nog steeds trendy en passen in deze maatschappij. Producten moeten snel, lekker en gezond zijn en aan deze eisen voldoen ze."
Innovatiegraad
Zijn er op een gegeven moment niet voldoende soorten? "Misschien bereik je op een bepaald moment wel een grens. Ik heb ook wel de indruk dat de innovatiegraad binnen de specialties haar hoogtepunt heeft bereikt. Ook het grotere aanbod is meer en meer een issue, maar ik denk dat de vraag het aanbod voorlopig wel aankan. Natuurlijk verschilt dat ook wel weer per specialty. Op supermarktniveau moet men uitkijken dat het ene product het andere niet kannibaliseert. De retail realiseert zich dat nu ook en maakt selectievere keuzes door te kijken welke types binnen hun assortiment passen."
Onderscheid
Er zijn veel verschillende soorten specialties. "Op den duur lijken ze meer op elkaar. Wij als Hoogstraten focussen ons op onderscheid. De rassen die we telen zijn gescreend op smaak. Voor zulke producten is het een vereiste dat de smaak goed is. We telen geen standaard losse cherrytomaten zonder smaak, die je ook met containers uit Spanje en Marokko kunt halen. Voor ons is het geen bulkproduct, maar het blijven specialties."

Jan Engelen
Veiling Hoogstraten
Loenhoutseweg 59
Hoogstraten - België
Tel: +32 3 3400233
Fax: +32 3 3147844
www.hoogstraten.eu