'Gaat Nederlandse groenteteelt zelfde richting uit als rozenteelt?'
Nico van Ruiten, voorzitter van LTO Glaskracht Nederland, geeft op Groentennieuws.nl aan dat de telers hard moeten gaan nadenken tijdens de feestdagen. De glasgroentesector kan op de huidige manier niet verder, constateert Van Ruiten. Wim Steeghs: "Ik heb al eens eerder geroepen dat als je niks verandert je krijgt wat je altijd gekregen hebt. We zijn het helemaal met elkaar eens! Toch zou ik geen huiswerk maken tijdens de Kerst. De Kerst is er volgens mij voor je familie. Probeer tot rust te komen om je op te laden voor de dingen die komen gaan na het nieuwjaar."
Al weer aardig wat jaren terug vertrok Steeghs naar Afrika om te gaan ondernemen als adviseur/investeerder in de rozenteelt. Hij vertelt: "Ik kwam daar terecht omdat ik me zorgen maakte over de toenemende concurrentiedruk vanuit met name Kenia. Ik organiseerde middagen met kostprijsberekeningen waar ik met mijn klanten oefeningen deed om te doorgronden hoe sterk de concurrentie nu eigenlijk was in Afrika. 'Aansluitend' vertrokken we dan met een 'busje' vol naar Afrika om de bedreiging met eigen ogen te gaan bekijken. Ter plekke maakten we bijna elke dag weer een kostprijsanalyse. Van de 20 kwekers die ooit met me zijn meegegaan naar Afrika, zijn er 8 in Kenia en Ethiopië een snijrozenbedrijf begonnen!"
"Een kostprijs analyse van je eigen product is een proces waarmee je constant bezig bent," aldus Steeghs. "Ook de kostprijs van de concurrenten moet je weten. Noem die concurrentie ook liever maar niet die 'buitenlanders'. Dan komen ze dichterbij en neem je ze meer serieus. Ik zie nog heel, heel erg weinig kostprijsanalyses van de productie van de concurrentie. McKinsey heeft er een gemaakt maar die is algemeen en globaal. Eén kostprijs berekening is ook niet genoeg. De diversiteit van niet-Nederlandse bedrijven is net zo groot als van Nederlandse bedrijven.
"Kijk niet te veel naar je kostprijs, want alles waar je aandacht aan geeft, gaat groeien." Als je deze zin serieus neemt, dan zou dat betekenen dat we onze ogen moeten sluiten voor onze kostprijs? Natuurlijk niet. We moeten ons ook bezig houden met de verkoopstrategie. Bundeling van krachten, aanbod en vraag transparant maken? Dat moet dan wel samen met niet-Nederlandse producenten. Ook zij kunnen hier voordeel bij hebben.
Onder glas of plastic geteelde groente zijn naar mijn mening steeds meer een commodity. Ik stel vast dat ook niet-Nederlandse telers minder weersafhankelijk worden. De kwaliteit van hun producten is vergelijkbaar met de onze. Als ik zie hoeveel investeringen met Nederlandse techniek in niet-Nederlandse landen gedaan worden, dan neemt dit verschil alleen maar toe. Is groente een commodity? Als groente een commodity is geworden dan moeten we ook een commodity markt hebben of iets dat daar sterk op lijkt."
Gaat de groenteteelt dan dezelfde richting in als de rozenteelt? "Start met rekenen zou ik zeggen. Bedenk of groente een commodity is of niet? Geldt dit ook voor uw product? Dat is mijn huiswerk voor onder de kerstboom."
Voor meer informatie:
Wim Steeghs
Aelmans Adviesgroep
Kerkstraat 2
6095 BE Baexem
T: 0475 45 92 60
M: 06 21 24 21 09
E: [email protected]
www.aelmans.com