Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bio-Maintalkresse

Dagelijks 35.000 dozen cress de Duitse markt op

Tholen - Veertig ton zaad gaat er jaarlijks de kassen van cressenkwekerij Bio-Maintalkresse in Albertshof in. Binnen zeven dagen groeit dat uit tot een product en dat betekent dat er dagelijks zo'n 35.000 doosjes cress het bedrijf verlaten. Elmar Gimperlein vertelde tijdens de tuinbouwmissie naar Duitsland over zijn product.


Elmar Gimperlein geeft uitleg aan een groep Nederlanders, die het bedrijf bezoeken tijdens een tuinbouw factfindingreis naar Zuid-Duitsland


Mixverpakking met rucolacress en twee soorten radijscress
 
Bij binnenkomst van het bedrijf Bio-Maintalkresse in Albertshof, Duitsland valt de nieuwe verpakkingslijn meteen op. Met een flink tempo worden cressen in een verpakking, in dozen en op een pallet geplaatst. Aan de lijn is nog maar minimaal handwerk nodig: een vrouw voert een extra kwaliteitscontrole uit. Razendsnel bekijkt ze elke portie cress. "Ze moet bepalen of ze het zelf ook zo in de winkel zou kopen", vertelt Elmar Gimperlein, oprichter van het bedrijf. "Zo niet, dan gaat het de kwekerij ook niet uit." De controle is streng: ook een aantal bakjes, die er voor een ongeoefend oog prima uitzien, doorstaan de test niet. "We halen er liever product uit dan dat we onze klanten teleurstellen", verklaart Gimperlein. Hij richt zich sinds 1990 volledig op de teelt van cressen en een goede relatie met de afnemer is van enorm belang voor zijn bedrijf. Een deel gaat via groothandelsmarkten de handel in, maar een groot deel wordt ook jaarrond tegen vaste prijzen verkocht aan afnemers als Edeka en REWE.


Binnen zeven dagen groeien de cressen uit

Niche
De trend in Duitsland verschuift van product uit eigen land naar product uit eigen regio. Hoewel Gimperlein trots is als hij zijn product onder het regionale Franken-label in de schappen ziet liggen, gaat het product eigenlijk heel Duitsland in. De cressen vormen zo'n niche, dat voor de afnemers en de consument de Duitse herkomst voldoende is. Bovendien is het bedrijf dankzij de productie op cellulose biologisch gecertificeerd.



Alle bakjes, die ze zelf niet in de winkel zou kopen, worden uit de productie gehaald




Uitbreiding
De laatste toevoeging aan Bio-Maintalkresse is de nieuwe verpakkingslijn, maar de laatste uitbreiding van het bedrijf was in 2008. Toen groeide de teelt naar 0,75 kas. Ook het assortiment werd toen vernieuwd: Gimperlein koos voor smaak en voor een aantal Koppert-Cress rassen. Het assortiment van Bio-Maintalkresse bestaat ondertussen uit tuinkers en een mixverpakking met rucolacress en twee soorten radijscress. De EHEC-crisis in 2011 kwam na de investeringen als een zware klap. De omzet liep hard terug en Gimperlein is nog steeds opgelucht de periode door te zijn gekomen. Sindsdien gaan de producten niet meer als "Sprossen" (kiemgroenten), maar als "Kresse" (cressen) de markt op. Inmiddels lopen de zaken weer goed, vertelt Gimperlein, al heeft dat natuurlijk ook weer een keerzijde. "We startten hiermee zodat we uit de seizoendrukte van de groenteteelt konden ontsnappen. Maar nu hebben we het eigenlijk jaarrond druk."
 
[email protected]