Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kinderen aan de slag met groen in de klas

Deze week is basisschool De Zuidooster in Aalsmeer gestart met een lesprogramma dat kinderen begeleidt bij het verzorgen van planten. Hiervoor is een plantenwand geïnstalleerd in de drie klaslokalen van groep vijf.


Klas met groen

Winst met groen in de klas

Metingen tonen aan dat de luchtkwaliteit in een gemiddeld klaslokaal vaak erg slecht is en dus ongezond voor kinderen en leerkrachten. In de lokalen is het CO₂-gehalte boven de norm, het is er warm en stoffig en het ruikt er niet fris. De overheid heeft al initiatief genomen om de omstandigheden in klaslokalen te verbeteren. Ook vanuit de groensector denkt men na over manieren om scholen te helpen. Vanuit onderzoek is bekend dat planten in een klas kunnen helpen om de luchtkwaliteit te verbeteren: planten breken o.a. CO₂ af, vangen stof af, koelen de ruimte en verwijderen vieze geuren. Daarnaast zorgen planten voor een beter leerklimaat: kinderen voelen zich prettiger, veiliger, zijn minder druk en de leerprestaties gaan omhoog. De werkomstandigheden voor leerkrachten zijn ook beter.


Klas zonder groen

Laagdrempelig

Toch zijn er nog drempels voor scholen om tot aanschaf van planten in de klas over te gaan. Klassen hebben meestal beperkte ruimte voor planten en onderhoud van planten is voor veel scholen een zorg. Bovendien zijn er zelden grote budgetten voorhanden. In samenwerking met een aantal lokale ondernemers bedacht SIGN een oplossing voor deze uitdaging: De Tamagotchi methode. Hierbij krijgt iedere leerling een te personaliseren potje met een eigen plantje en de verantwoordelijkheid om het plantje te verzorgen. De leerling wordt begeleid via een bijbehorend lespakket. Als de plantjes niet gebruikt worden, hangt het plantje in de daarvoor bedoelde plantenwand, die daarmee ook een mooi decoratief element is in de klas. Voor nog geen € 150 per klas heeft de school een plantenwand, bijbehorende plantjes en lesmateriaal. Het is aan iedere school om te bepalen of zij zelf deze kosten dragen of een deel, bijvoorbeeld de plantjes, via de ouderlijke bijdrage willen financieren.


Wat doen planten voor ons?

Naar aanleiding van de ervaringen op De Zuidooster in Aalsmeer wordt met ondernemers bekeken hoe deze methode een landelijk vervolg kan krijgen. SIGN initieerde dit project in het kader van Innovatiemotor Greenport Aalsmeer.

Voor meer informatie:
Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland (SIGN)
Postbus 51
2665 ZH Bleiswijk
T: +31 10 800 84 06
M: +31 6 531 319 44
F: +31 10 800 84 40
E: [email protected]
www.innovatieglastuinbouw.nl

Publicatiedatum: