Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Versabonnement VersLoon als arbeidsvoorwaarde is haalbaar"

Het idee van VersLoon is dat werkgevers versabonnementen aan hun werknemers aanbieden als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Dit nieuwe afzetkanaal kan leiden tot een meer directe relatie tussen producent en consument. De Stichting Innovatie Glastuinbouw (SIGN) onderzocht de marktpotentie van dit concept. De conclusie: VersLoon is haalbaar en aantrekkelijker als onderdeel van een breder aanbod aan groente- en voedingspakketten.

SIGN sprak enkele tientallen werknemers over het idee van VersLoon. Een kleine minderheid ziet niets in het concept. Voor de rest is gemak en flexibiliteit van groot belang. Een aantrekkelijke prijs, gemak en hoge kwaliteit zijn veelgenoemde voorwaarden. Vaak is de associatie dat het biologische producten betreft. In ieder geval leeft de verwachting dat de producten vers en duurzaam geteeld zijn. De werklocatie als enige afhaalplek vindt een aantal medewerkers onhandig. Andere afhaalpunten en thuisbezorgen vinden zij een aantrekkelijk alternatief.

SIGN interviewde vertegenwoordigers van 25 bedrijven en instellingen uit tal van sectoren en had daarnaast specifiek gesprekken met cateraars, P&O medewerkers, zorgverzekeraars, arbodiensten en verschillende eigenaren van bedrijven. De angst voor bemoeienis met het privéleven van de werknemer blijkt groot onder werkgevers. Tegelijkertijd zien veel werkgevers de toegevoegde waarde van VersLoon: "Je faciliteert als werkgever niet alleen een gezonde leefstijl van je werknemers; je draagt ook bij aan de lokale economie én het draagt bij aan je eigen MVO-beleid." Voor veel werkgevers is koeling een zorgpunt dat opgelost kan worden door in koelboxen, bij ophaalpunten of aan huis af te leveren.

Om het aanbieden van VersLoon fiscaal aantrekkelijk te maken en de gewenste keuzevrijheid te bieden, kan VersLoon een optie zijn binnen de Vrije Ruimte van de Werkkostenregeling. Hierbij mag de werkgever voor 1,2% van het totale fiscale loon onbelast vergoedingen geven aan de werknemer. De optie van een prepaid tegoed is aantrekkelijk voor de werkgever. Deze betaalt aan het begin van het jaar in een keer het te besteden bedrag. De werknemer kan dit vervolgens besteden wanneer en hoe hij dat wil.

Zie voor meer informatie de verkenning VersLoon. Een onderzoek naar de haalbaarheid van regionale producten afgeleverd op de werkplek als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden op de site van de SIGN.


bron: SIGNaal
Publicatiedatum: