"Menselijke maat komt terug in kwaliteitsmanagement"
In een notendop was dit de rode draad die gisteren in Wageningen te horen was op het jubileumcongres ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan van N&S Quality Consultants. In een aantal workshops en aan de hand van drie vooraanstaande sprekers werden de 120 bezoekers meegenomen in een doorkijkje naar de volgende 20 jaar van kwaliteitsmanagement.
Kwaliteitswetenschapper Prof. Dr. Ing. Teun Hardjono is hoogleraar aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam en grondlegger van het Vierfasenmodel en het EFQM-model. Hij pleitte in Wageningen om 'meer inclusief te gaan denken' in de agro-foodketen. Hardjono: "We leven in hysterische tijden. We leven in decadente tijden. Op belangrijke vlakken bereiken we geen voortgang. Het kwaliteitsdenken moet anders. Het gaat de komende jaren veel meer over inclusief denken om tot een nieuwe kwaliteit te komen. Zijn wij in staat om ons te verplaatsen in het denken van de ander ? Kunnen we in hun logica met hen redeneren ? Hoe kunnen we vermijden dat de ander denkt dat jouw succes over zijn rug is gegaan? Aandacht voor het gericht ontwikkelen van mensen én het effect meten van uitgevoerde interventies is essentieel voor verbetering van de kwaliteitssystemen van vandaag. We moeten toewerken naar bedrijven waarin leiderschap primair de houding is van elk individu binnen de organisatie door verantwoordelijkheid te nemen voor de omgeving waarvan hij deel uitmaakt."
Consumentenpsycholoog en veranderingspsycholoog Herman Konings kijkt naar wat mensen vandaag anders maakt dan gisteren en morgen. Konings heeft zo'n twintig jaar geleden het Antwerpse trend- en toekomstonderzoeksbureau Pocket Marketing/nXt opgestart en is een van de bekendste trendwatchers van België. Hij waarschuwde zijn gehoor in Wageningen dat Europa haar innovatievermogen aan het verliezen is. In de new emerging economies van deze wereld, goed voor 3,5 miljard consumenten, gaan de ontwikkelingen veel sneller dan in Europa. Ook als het gaat over de (gewenste) kwaliteit. Konings ziet een paar belangrijke trends die het verschil gaan maken. "We zijn heel gevoelig voor 'wegnologie' aan het worden. Wegnologie is het weglopen van technologie. Niet alles kan geautomatiseerd of gedigitaliseerd worden. We zoeken ook naar analoge oplossingen door meer te verbinden en het herwaarderen van essentiële menselijke waarden. Organisaties die er in slagen om in hun eigen omgeving en in hun oplossingen het evenwicht te bewaren tussen technologie en wegnologie, hebben de toekomst. Je moet leren om digitale en analoge elementen te verwerken in je aanpak."
De inhoud van het jubileumcongres van N&S Quality consultants was gekoppeld aan de thema's kwaliteit (next generation), duurzaamheid & vertrouwen. Binnenkort verschijnt een white paper waarmee N&S de inhoud van haar congres ontsluit voor iedereen die er belangstelling voor heeft.