Telers Green Diamonds durven houdbaarheidsgarantie te geven
Al het product onder eigen label de deur uit
Uniformere kwaliteit
Floris van der Linden begon samen met twee andere komkommertelers zeven jaar geleden met de hogedraadteelt. De keuze werd vooral ingegeven door de betere en uniformere kwaliteit. "Als je traditioneel teelt is het moeilijk om alles in de juiste sorteringen en superkwaliteit te oogsten. We wilden het percentage in de 35+ en 40+ sorteringen verhogen en een continue kwaliteitsgarantie af kunnen geven." In de overtuiging dat hier ook een markt voor is, werd telersvereniging Green Diamonds opgericht. Over de teelt wordt door de telers veel overlegd en dat resulteert in nieuwe inzichten. Zo trachten de telers gezamenlijk niet alleen om de productie per m2 te verhogen, maar ook om de uitgroeiduur van de komkommer te verkorten.
Veroudering aan de plant
"Veel mensen weten het niet, maar de veroudering van de komkommer begint al aan de plant. Zodra de bloem uitgebloeid is, start dit proces. Hoe korter de komkommer aan de plant hangt, hoe langer hij na het oogsten houdbaar is in de winkel en bij de consument", vertelt Van der Linden. Vanuit de wetenschap is dit allang bekend, en ook in andere gewassen is dit het geval. Daarom wordt de uitgroeiduur van de komkommers door Green Diamonds telers zo kort mogelijk gemaakt door klimaatsturing, raskeuzes en door het dunnen van de plant. Met labels wordt bijgehouden wanneer de bloem uitgebloeid is en wanneer er geoogst wordt. "Wij streven niet alleen naar uniformiteit in het uiterlijk van een komkommer, maar ook in het innerlijk. In een traditionele teelt moet een plant zelf kiezen naar welke vrucht de energie gaat. Er hangen misschien wel tien vruchten aan van dezelfde maat, maar je weet niet of de plant er 18 of 24 dagen over gedaan heeft om die te laten volgroeien. Daardoor is de houdbaarheid binnen de zelfde partij vaak erg wisselend. Met de producten van Green Diamonds is dat anders. "Komkommers die in deze tijd van het jaar geoogst worden hebben allemaal dezelfde uitgroeiduur van maar negentien dagen. In de zomer is dat zelfs maar twaalf!"
"Afhankelijk van de periode van het jaar garanderen wij een houdbaarheid van tussen de 11 tot 18 dagen na oogst. Dat doen we niet om te kunnen speculeren op de prijs, of om klanten ermee te laten rommelen, maar om de levensduur bij de consument ten goede te laten komen. Die mag nooit teleurgesteld worden door onze komkommers", vindt Van der Linden. "Veel telers zijn huiverig voor een houdbaarheidsgarantie, maar hierin zijn wij juist heel duidelijk en kunnen we tot afspraken komen met onze klanten."
De route van de komkommer - tijdens de hogedraadteelt wordt de bloei nauwkeurig in de gaten gehouden.
Alles onder merknaam
De komkommermarkt heeft lastige jaren achter de rug. Toch laten de Green Diamonds-telers zich niet verleiden tot kostprijsverlaging. "Als gevolg van lowbudget telen zie je dat product op de markt onbetrouwbaarder geworden is en dat de kwaliteit uiteenloopt. Wij denken dat iedereen uiteindelijk zoekt naar kwaliteit – en we geloven dat men hier ook wel wat meer voor over heeft." Bij Green Diamonds gaat het bovendien om meer dan alleen om de kwaliteit van de komkommer. "We verkopen altijd onder eigen merknaam en we hopen dat de mensen waar we zaken mee doen, de handelaren, exporteurs en serviceproviders onze ambassadeurs willen zijn. Door directe lijnen te onderhouden gaan we niet met verschillende handelaren op één eindklant zitten. We willen dat ze het fijn vinden met ons te werken – omdat we betrouwbaar zijn, er nooit gedoe is met het product, de facturen en leveringen altijd kloppen." Bang voor een groei van de hogedraadteelt en concurrentie is Van der Linden dan ook niet. Sterker nog, hij ziet het als een kans voor de Nederlandse komkommer. "Er worden keuzes gemaakt richting lowbudget telen – begrijpelijk gezien de verliesgevende jaren. Maar ik denk dat we daardoor steeds meer terrein zullen verliezen aan Spanje. Met hogedraadteelt ga je juist 100% voor kwaliteit. Dat kan onze positie als komkommerproducent in Europa versterken."
Voor verkoopinformatie:
DOOR Partners
Mariëtte van der Linden
06-51415721
[email protected]
Voor meer info over teeltwijze, rassen, kwaliteitsbewaking etc. neem contact op met:
Floris van der Linden
06-46055005
[email protected]