LTO en telersverenigingen laten McKinsey afzetplan maken
In deze fase bepaalt het bureau de positie en kracht van de Nederlandse glasgroenteteelt in een breed internationaal perspectief. McKinsey ontwikkelt ook criteria om de toekomstbestendigheid van telersverenigingen te bepalen. Doel van de sectorstrategie is om tot een nieuwe situatie met blijvend beter rendement voor teeltbedrijven te komen. Dit wordt in de volgende fase uitgewerkt.
De aanhoudende malaise in de afzet en de druk op de bedrijfsrendementen doet veel glasgroentetelers beseffen dat een herstelplan dringend noodzakelijk is. Sinds dit voorjaar heeft een groeiend aantal leden LTO Glaskracht Nederland nadrukkelijk gevraagd initiatief te nemen tot verbetering van de afzetpositie van vruchtgroenten. Vanuit de organisatie is met een flink aantal telers gesproken over oorzaken en effecten. Duidelijk is dat de problemen groot en de oplossingen complex zijn. Betrokkenen zijn het er ook over eens dat alleen in samenwerking aan een oplossing kan worden gewerkt en dat dit vraagt om een aanpak waarbij de telers van begin af aan worden betrokken.
De glasgroentetelers kunnen daarbij rekenen op financiƫle steun van organisaties, zoals Greenport Holland, de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen, Rabobank, Rijksoverheid en Gemeente Westland. Ook met deze partijen is de afgelopen maanden reeds gesproken over hoe te komen tot een sectorstrategie.
Nog dit jaar komt McKinsey met de uitkomst , waarna de telersverenigingen individueel besluiten al dan niet mee te doen aan de tweede fase, namelijk de verdere uitwerking van de sectorstrategie.