Voor het eerst in 3 jaar komt de omzetgroei in de supermarkten vooral uit de toename van de hoeveelheid verkochte producten en blijft de prijsstijging in het schap relatief beperkt. De prijzen van veel verse producten waren in de eerste helft van 2014 lager dan een jaar eerder en ook koffie, thee en frisdrank daalden in prijs. In de tweede helft van 2014 zorgen onder andere lage prijzen voor groente en fruit en daling van verschillende voedselgrondstofprijzen voor een dempend effect op het prijspeil in de winkel.
Prijsdruk door concentratie in het midden van de markt
Sinds 2003 positioneert marktleider Albert Heijn zich qua prijzen nadrukkelijker in het midden van de markt. Tegelijkertijd bewegen LIDL en Aldi zich vanuit de onderkant van de markt omhoog, met grotere winkels en een breder en luxer assortiment. Hiermee winnen ze primaire klanten. Het gevolg is dat het midden van de markt steeds voller is geworden. Andere supermarktformules passen hun prijzen neerwaarts aan om te voorkomen dat ze duurder zijn dan Albert Heijn. De prijsdruk die dit met zich meebrengt, betekent onderaan de streep een lagere marge voor supermarktenZie voor meer informatie de Sectorvisie Supermarkten op de site van de ING.
Bron: ING