Teler Bruno Schelfhout geeft 13.000 kilo tomaten weg
"We waren bijna aan het einde van de teelt", vertelt Bruno Schelfhout, die op 1,4 hectare in Sint-Gillis-Waas trostomaten teelt. "Nog zo'n 13.000 kilo moest gesorteerd, bekeken en gewogen worden. Maar de prijs is zover gezakt dat het me meer kost dan ik kan ontvangen op de veiling. Toen dacht ik, waarom kunnen we niet wat vrienden, familie en mensen van verenigingen en comités er blij mee maken." Hij stuurde een mailtje rond dat er woensdagavond trostomaten opgehaald mochten worden. Zo veel mogelijk en gratis. "Die mail werd doorgestuurd en het is een serieus succes geweest", concludeert de teler. "Mensen vertrokken met 5 a 6 wasmanden vol. Laad maar vol." Ook een aantal goede doelen zijn naar het bedrijf gekomen. Een lokaal initiatief voorziet momenteel 600 mensen van de tomaten van Schelfhout. Uiteindelijk is niet alle 13.000 kilo opgehaald. "Er is een goed pak weggegaan. We hebben veel mensen gelukkig kunnen maken."
Probleem in de sector
Wat begon als een ludieke actie voor vrienden, familie en goede doelen ("schenken waar je toch niets voor krijgt"), stipt een sectorbreed probleem aan. "Tegen het einde van de teelt zakten de prijzen verder weg. Voor extra kwaliteit werd gisteren 28 cent betaald. Ik heb standaard tomaten – die worden doorgedraaid. Je krijgt een paar centen", vertelt Schelfhout. "Maar als ik kijk naar de personeelskosten, kan ik het er in blijven pompen. Dat risico ga ik niet nemen Dan stopt het gewoon." Wat hij volgend jaar gaat zetten, is dan ook nog niet duidelijk. "Normaal doe ik twee keer komkommers en een keer tomaten, maar voor volgend jaar is het een vraagteken. Ik hoor van veel grote tomatenbedrijven dat ze overgaan naar komkommers en paprika. Dus wat de markt gaat doen, is ook niet duidelijk. We zijn niet groot en kunnen zelf makkelijk switchen. Dat wacht ik af."
Crisis in tuinbouw
Door collega-telers wordt enthousiast gereageerd. "Dat ze het een geweldige actie vonden om de crisis in de tuinbouw aan te stippen." Onder de consumenten is vooral veel onbegrip over de prijsverschillen. "Hier zo laag en zo duur in de winkel. Dat is ook onbegrijpelijk." Vanuit Veiling BelOrta is bij Schelfhout nog geen reactie op de actie gekomen.