Fontys en Avans helpen groenteman in concurrentiestrijd met supermarkten
230 groentewinkels gesloten
De vooruitzichten voor de AGF speciaalzaak zijn slecht. Er is sprake van volumedaling in omzet, ook onder druk van lagere prijzen. In vier jaar tijd zijn 230 AGF speciaalzaken gesloten. Onderzoek onder klanten van de groenteman toont aan dat 45% van hen minder bij de groentespeciaalzaak is gaan kopen. De benodigde tijd en de prijs zijn hiervoor de belangrijkste redenen. 20 % van de klanten is echter meer gaan kopen omdat ze de kwaliteit bij de groentespeciaalzaak waarderen, evenals het ruime aanbod en de deskundigheid van het personeel.
Kansen in AGF
Maar ook de supermarkten bieden de klant op hun groente- en fruitafdelingen steeds meer persoonlijke aandacht, kwaliteit en beleving. Om deze concurrentie het hoofd te bieden is in 2011 het project 'Kansen in AGF' gestart, een SIA RAAK project in samenwerking met Fontys Hogeschool Marketing & Management, Avans opleiding Small business & Retail Management en Stichting AGF Centrum voor Kennis en Ontwikkeling (AGF/CKO).
Deelprojecten
'Kansen in AGF' startte eind 2011 met een aantal projecten door studenten uitgevoerd, aangevuld met praktijkgericht onderzoek door docenten. De deelprojecten bestaan uit consumenten- en marktonderzoeken, maar ook uit adviezen voor kostenbeheersing en nieuwe winkelconcepten. De dashboard monitor biedt de groenteman een benchmark voor omzet. Ook levert het project het strategisch handboek 'Maak van uw klant een kennis' en de training 'Operationeel Leidinggeven'. Al deze hulpmiddelen worden gratis aangeboden op de website www.kanseninagf.nl.
ADN 2013 Expo Houten
'Kansen in AGF' is ook aanwezig op 1 en 2 oktober tijdens de ADN 2013 beurs in Expo Houten. De deelprojecten worden dan gepresenteerd en de versdetaillist kan kennis maken met de producten die hij kan toepassen in de eigen winkel.