Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
splitsing FresQ Sales en FresQ Partners doorgezet, GMO-erkenning aangevraagd

Steeds meer duidelijkheid over coöperaties Novitura en DOOR

Tholen - Met uitschrijfdatum 1 oktober in het vooruitzicht wordt er steeds meer duidelijk over de nieuwe telerscoöperaties Novitura en Door. Vorig jaar ging FresQ terug naar twee verkoopdochters: FresQ Partners en FresQ Sales. De nieuwe afzetcoöperaties zijn gebaseerd op die splitsing.

Novitura
De telers wiens product verhandeld wordt door FresQ Sales, gaan door in coöperatie Novitura. Daaronder vallen Rainbow, Paprika XL en FrEsteem. Uit de omschrijving van de telersvereniging blijkt dat er negentig producenten aangesloten zijn bij Novitura met een totaalareaal van 865 hectare. Het aanbod van Novitura bestaat uit tomaten, paprika's, aubergines en komkommers.
 
"Novitura is de succesvolle vruchtgroentespecialist in Europa. Het doel van de coöperatie is om door ketenregie duurzaam en marktgericht te ondernemen met een beter rendement voor de teler als resultaat. De kracht van de coöperatie en haar leden ligt in haar vijf kernwaarden: daadkracht, professioneel, betrokken, direct en transparant."

Samen hadden de leden van Novitura in 2012 een jaaromzet van ongeveer 500 miljoen euro. Verkoopdochter FresQ Sales blijft aan de coöperatie verbonden. Eerder werd aangegeven dat Novitura een werktitel is.

DOOR
Coöperatie DOOR, die eerder werktitel Servizio kreeg, bindt Prominent, Purple Pride en Green Diamonds en kan daarmee trostomaten, aubergines en komkommers aanbieden. De verkoop- en marketingactiviteiten zullen verlopen via verkoopdochter DOOR Partners, de opvolger van FresQ Partners. Op de website profileert DOOR zich: "Samen de beste kwaliteit en dienstverlening bieden, dat is ons streven. Een gezamenlijk doel waar onze telers vanuit hun familiebedrijven iedere dag vol passie aan werken."

GMO-subsidie
Zowel DOOR als Novitura willen aanspraak maken op GMO-subsidies. Bij het PT zijn twee aanvragen voor erkenningen ingediend. De aanvraagtermijn voor GMO-erkenning is zo'n drie maanden. Het lijkt erop dat de verenigingen alles eraan doen om de regels te volgen: op de telerswebsites verschijnt een nadrukkelijke verwijzing naar de verenigingen en de verkoopdochters.

Afgesplitste bedrjiven
De grote teeltbedrijven die zich vorig jaar afsplitsten van FresQ keren niet terug naar de nieuwe coöperaties. De productie van telersvereniging Exsento wordt via RedStar Sales verhandeld. De productie van Seasun en Harting Holland gaat ook volgend jaar via Fresh ConneQt de markt op. Er wordt momenteel geen aanspraak op GMO-subsidie gemaakt.