Melkproducent doet niet mee aan open dagen Albert Heijn
"Vorig jaar vierde Albert Heijn haar 125-jarige jubileum en vroegen daarom een gedeelte van de hun toeleverende agrarische bedrijven mee te werken aan het organiseren van open dagen. Indirect produceren wij ook voor de Albert Heijn. Wij leveren onze melk, samen met collega boeren, verenigd in de leveranciers coöperatie Eko-Holland, aan diverse biologische zuivelverwerkers. Zo verkoopt Eko-Holland ook melk aan Vecozuivel. Vecozuivel levert biologische zuivel aan de Albert Heijn onder het biologische huismerk.
Toen de vraag kwam van de AH hebben we goed nagedacht en uiteindelijk ja gezegd. Omdat we het positief vonden dat een grote supermarkt keten als Albert Heijn aandacht besteedt aan de toeleverende boeren. Het zou mooi zijn als dit het begin was geweest van een relatie waar beide profijt van hebben. Aan de andere kant waren we ook kritisch. Bij de verdeling van het geld in de voedselketen zijn het de primaire producenten, de boeren, die onder andere door hun verdeeldheid aan het langste eind trekken. In tegenstelling tot de boeren zijn de in inkooporganisaties verenigde supermarkten veel beter in staat om hun inkoopprijs te drukken en hun verkoopprijs op peil te houden. De supermarkten maken op een product zoals melk een grotere marge dan de onder de kostprijs producerende boeren. Daarom zouden wij graag een eerlijkere verdeling in de keten zien. Niet alleen in de derde wereld, maar ook in Nederland zouden de boeren een faire prijs voor hun producten moeten krijgen.
Kort nadat de open dagen waren georganiseerd en succesvol waren verlopen, kregen wij en met ons de andere boeren echter het deksel op de neus. De AH stuurde toen zijn befaamde kortingsbrief. In deze brief werd een korting van 2% geëist op de al geleverde producten. Hoewel deze brief niet direct naar de boeren werd gestuurd, maar naar de toeleverende bedrijven (in ons geval Vecozuivel) komt het uiteindelijk ook op ons bordje terecht. Wij waren dan ook erg boos, zo zult u begrijpen. Gelukkig kwam er flink veel commotie en bond de AH gedeeltelijk in.
Aangezien de open dagen een succes waren, wilde de AH ze dit jaar nogmaals organiseren (en wel op 21 en 28 september). Dus werden de aan hun toeleverende agrarische bedrijven weer verzocht mee te doen. Wij waren daartoe ook bereid op een voorwaarde, namelijk dat de AH plechtig zou beloven nooit meer een korting achteraf proberen op te leggen. We kregen mondelinge excuses. We kregen de toezegging dat het niet meer zou gebeuren en niet meer kon gebeuren, maar we kregen, in tegenstelling tot eerdere mondelinge toezeggingen, geen plechtige belofte dat de Albert Heijn het nooit meer zou doen. We doen dus niet mee aan deze open dagen. Albert Heijn laat ondanks alle mooie woorden en beelden zijn ware gezicht zien. Achter een mooie publiciteitscampagne gaat een supermarkt schuil die winstmaximalisatie over de rug van de boer voor alles stelt en zich niet wil verplichten eerlijk en met open vizier te handelen.
Ps: Voor deze mooie publiciteitscampagne pleegt Albert Heijn tevens contractbreuk door als belangrijkste beeld een foto te gebruiken waar de rechthebbende geen toestemming voor heeft gegeven."
Voor meer informatie:
Corneel van Rijn
Boerderij Buitenverwachting
Familie van Rijn
Vlietkade 2
2355 CR
Hoogmade
06 39264355
071 5018248
www.boerderijbuitenverwachting.nl