Tomatenteler Tom Zwinkels positief over Priva FS Performance:
Fa HGL Zwinkels bestaat uit vier vennoten, is aangesloten bij telersvereniging Prominent en teelt op drie locaties aan de rand van het Westland, met een totaal areaal van 16 ha. Het basisbedrijf is gevestigd in Maasland en wordt gezien als de kraamkamer van het tomatenbedrijf. Innovatie staat centraal op deze tuin, waar diverse nieuwe rassen worden geteeld.
FS Performance Tom Zwinkels
De andere twee teeltlocaties liggen in 's-Gravenzande: 7,5 ha met belichting en 4,7 ha onbelicht. Deze twee tuinen hebben het predicaat 'operational excellence' gekregen, wat door Tom Zwinkels wordt vertaald in 'veel voor weinig'. "Een hoge productie tegen zo min mogelijk kosten vereist dat we zoveel mogelijk bedrijfsprocessen kunnen monitoren."
Veeleisend en kritisch
Als trouwe klant legde Tom Zwinkels zijn wensenpakket neer bij Priva, die de jonge, kritische ondernemer omarmde als de ideale partner voor het introductietraject van Priva FS Performance.
Deze managementtool werd begin 2013 gepresenteerd als de veelzijdige opvolger van het managementinformatiesysteem Fusion en het arbeidsregistratieprogramma PrivAssist. De expansie van glastuinbouwbedrijven en de bijbehorende wens tot meer inzicht en overzicht in de bedrijfsprocessen vormden de aanleiding voor de ontwikkeling van FS Performance.
Met name in het buitenland ontstonden teeltbedrijven met meerdere locaties. Om een dergelijke onderneming goed te kunnen sturen, is inzicht in alle bedrijfsprocessen vereist. Ook in Nederland werd de roep om een koppeling van registratiesystemen en de ontwikkeling van een efficiënte en laagdrempelige managementtool steeds luider.
Aan Zwinkels de eer om in de praktijk te ervaren dat het nieuwe systeem veel meer is dan de som der delen. "Dat was best even spannend", geeft de tomatenteler aan. "Wij zijn veeleisend en kritisch, maar hadden en hebben op basis van eerdere ervaringen het volste vertrouwen in Priva. Daarom durfden we het wel aan om de pioniersrol te vervullen."
Het vervangen van de belichting in 2012 was de directe aanleiding voor Zwinkels om de interne processen te optimaliseren. Belangrijke wens was om de activiteiten op beide tuinen en in de centrale verpakkingsschuur goed te kunnen registreren en monitoren.
Actueel inzicht
Het resultaat is één centrale database waarin alle medewerkers staan, die daardoor eenvoudig kunnen schuiven van de ene teeltlocatie naar de andere. De operationele managers kunnen bovendien nauwgezet volgen wat er gebeurt en ingrijpen of corrigeren waar mogelijk.
"In de oude situatie kon het voorkomen dat de ene tuin 's middags om 13.00 uur klaar was, terwijl de andere tot 17.00 uur werk had. Nu kun je tijdig mensen verplaatsen, zodat iedereen om 15.00 uur klaar is", zo geeft Tom Zwinkels een voorbeeld uit de dagelijkse praktijk.
Het systeem dat het tomatenbedrijf nu op twee locaties gebruikt is klaar om in de markt te zetten, maar volgens Zwinkels is er sprake van een doorlopend proces. "Een dergelijk pakket is nooit af, er moeten steeds weer puntjes op de i gezet worden. Voor ons is het mooi om van begin af aan mee te lopen met de introductie van een nieuw product. Natuurlijk kost dat tijd en energie, maar we kunnen wel voortdurend praktische input geven vanuit onze eigen situatie. Goede tomaten leveren tegen een goede prijs is het uitgangspunt van ons bedrijf, maar dat kan vandaag de dag niet meer zonder actueel inzicht in de bedrijfsprocessen."
FS Performance maakt tracking en tracing van het product mogelijk op padniveau, maar geeft ook aan door welke medewerker de trostomaten zijn geknipt, wie ze heeft verpakt en wie de laatste kwaliteitscontrole heeft uitgevoerd. Voor externe partijen is daardoor zeer gedetailleerde informatie beschikbaar in geval van calamiteit.
Zelfcorrigerend en motiverend
Het team van Zwinkels ervaart echter vooral de interne voordelen. Boven elke werkplek in de schuur hangt een display met de actuele prestaties van de inpakkers. In de kantine hangt een overzichtsdisplay van de prestaties van alle medewerkers in de kas en in de schuur.
"Dat werkt zeer motiverend", ervaart Zwinkels, " want niemand wil onderaan de lijst staan. De gegevens zijn gekoppeld aan een prestatiebonus. Daarbij gaat het bijvoorbeeld niet alleen om hoeveel een medewerker heeft geoogst, maar ook hoe snel het vervolgens kan worden gewogen en verpakt. Daarin schuilt een zelfcorrigerend middel, want inpakkers zijn niet blij als ze slecht geoogste tomaten krijgen. Daardoor kunnen ze zelf ook hun gewenste niveau niet halen."
De teler benadrukt dat het geen straffend, maar een verbeterend systeem is. Medewerkers worden gecoacht, dat leidt tot verbetering en tot een sterkere binding met het bedrijf. "Ik werk bij voorkeur met mensen die graag terugkomen. Het inwerken van nieuwe mensen kost immers ook geld."
Snel en betrouwbaar
Samenvattend stelt Tom Zwinkels dat het systeem meer rust brengt in de bedrijfsvoering. "Dat is lastig in geld uit te drukken, maar dat het tot een besparing leidt daarvan ben ik overtuigd. De voordelen zijn zichtbaar door het hele bedrijf heen. De medewerkers in de kas en in de schuur kunnen 'real time' zien wat hun prestaties zijn, teamleiders en managers kunnen snel controleren en bijsturen waar nodig. Voor ons als ondernemers is het van groot belang dat we snel over betrouwbare managementinformatie kunnen beschikken. Wij zijn er klaar voor om de implementatie verder uit te breiden naar de locatie in 's Gravenzande en mogelijk ook naar de locatie Maasland."
Dit artikel komt van Priva. Voor meer informatie:
Priva (e-mail)
Zijlweg 3
2678 LC De Lier
Nederland
T +31 (0)174 522 600
F +31 (0)174 522 700
www.priva.nl