De coöperatie CASI (Cooperativa Agrícola San Isidro) uit Almeria, de grootste tomatenleverancier van Europa, wil terrein winnen in de directe verkoop aan distributieketens. Op dit moment bestrijkt dit 50% van haar activiteiten.
Het tuinbouwbedrijf Níjar wil tomaten leveren aan de nationale supermarktketen. Op dit moment levert dit bedrijf alleen aan de provinciale supermarkten.
De voorzitter, José María Andújar, wil dat "steeds meer klanten vertrouwd raken met de merken van CASI." Het is een win-winsituatie voor CASI en Mercadona: de consumententrouw aan CASI neemt toe en het aanbod van tuinbouwproducten in de supermarkten van Mercadona neemt toe.
In 2012 kocht Mercadona al voor 106 miljoen euro bij producten uit Almeria in. Dit cijfer toont de dynamiek in de tuinbouwsector van Almeria aan. Samen met Andalusië loopt deze aankoop op tot 2.423 miljoen euro.
De producenten van CASI hebben tien dagen eerder dan gewoonlijk is tomaten geteeld, waarmee het seizoen vervroegd was en de tomaten eerder in de schappen van de supermarkten lagen. De levering loopt door tot en met september en voldoet aan de vraag.
CASI sluit het seizoen 2012-2013 met 200 miljoen euro aan inkomsten en een verkoop van 230 miljoen kilo tomaten. Naar verwachting zullen deze cijfers toenemen in het volgende seizoen.
CASI exporteert naar meer dan 20 landen, waaronder Frankrijk, Polen, Tsjechische Republiek, Nederland, België, Rusland, Baltische landen, Verenigd Koninkrijk en Duitsland.
Bron: Lavozdealmeria.es