Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Plus Van Gurp enthousiast over dry-mist systeem

Mist voorkomst stress bij groenten en fruit

Tholen – Ook al ben je als aardbei vanuit Spanje 3 dagen op transport geweest, je kunt toch heel fris en fruitig aankomen bij de consument. Althans wanneer je bij Plus Van Gurp in het schap terechtkomt én hebt meegedaan aan het Fresh Demo project. Fresh Demo Aardbeien verloren 72 % minder vocht, hadden een 20 % langere houdbaarheid, meer smaak en aroma, een groener kroontje, een hoger vitamine- (+ 4,4%) en hoger polyphenolgehalte (+25%) vergeleken met aardbeien die op de regulier manier door de keten waren behandeld. Het geheim erachter: 'dry-mist'.
Onderzoekers vonden de positieve invloed van dry-mist ook voor wilde perzik, druiven, nectarines, bloemkool, andijvie en asperges. "Hier word je als ondernemer wel enthousiast van", zei Pieter-Jan van Gurp, eigenaar van Plus Van Gurp die de dry-mist technologie al sinds 2013 in huis heeft. Hij hoopt dat ketenpartners hun producten ook in de mist gaan zetten. "Dan komt het product beter bij je achterdeur aan."



Pieter-Jan van Gurp, eigenaar van Plus Van Gurp in Roosendaal is enthousiast over de effecten van dry-mist

Op vakantie in Zuid-Frankrijk en Spanje zag Pieter-Jan de mist hangen boven AGF-schappen in supermarkten aldaar. "Toen ik in 2013 mijn winkel ombouwde naar de Plus Briljant formule, wilde ik met die mist een + aan de AGF-afdeling geven", vertelt Pieter-Jan. Contronics installeerde de technologie en toen zij hem benaderde om mee te werken aan het Fresh Demo project, stapte Pieter-Jan enthousiast in om te weten te komen wat die mist nu werkelijk betekende voor zijn AGF-afdeling.


Het verschil tussen wortelen, bewaard met (r) en zonder mist

Het Fresh Demo wil aantonen dat dry-mist technologie voedselverspilling (maar liefst 45 % gaat verloren) kan tegengaan. Gesteund door een subsidie van de Europese Unie werkte een consortium van negen partijen (vanuit de AGF-sector Univeg en Freshfel) aan het onderzoek. De belangrijkste conclusie: er is 25% minder voedselverspilling door dry-mist en een positief effect op de milieu-impact.
Dry-mist lijkt misschien verspilling van energie en water, het omgekeerde is waar. Een geringe besparing op het weggooien van groenten fruit heeft namelijk al een positief effect op de milieu-impact (minder uitstoot van broeikasgassen en waterverbruik) rekende de technische universiteit van Denemarken uit. De mist heeft ook een natuurlijk koelende werking die energie uitspaart. Het Fresh Demo rapport rekende tevens voor dat misttechnologie vanaf dag een winst oplevert voor de supermarkt: de opbrengstpotentie is 40 euro per dag.


Pieter-Jan van Gurp overhandigt het Fresh Demo rapport aan Marieke Doolaard van het CBL

Een belangrijke voorwaarde voor de positieve effecten van dry-mist is dat de gehele keten het toepast: tijdens opslag na de oogst, gedurende transport, in het distributiecentrum en in de supermarkt. De technologie is beschikbaar maar het gebruik ervan zullen de de supermarkten moeten het gaan afdwingen in de keten, denkt Contronics. Daarom overhandigden zij het eerste exemplaar van het Fresh Demo rapport aan Marieke Doolaard, manager duurzaamheid bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). "Dit is een heel mooi voorbeeld van hoe supermarkten voedselverspilling kunnen tegengaan", zei Marieke.

Klik hier voor de projectiefilm van Fresh Demo

Klik hier voor de timelapse resultaten van diverse testen



vnlr. Pieter-Jan van Gurp (Plus Van Gurp), Eric Bakker (projectmanager Fresh Demo) en Rogier Klein Sprokkelhorst (Contronics)


Belangrijk is ook de reactie van de klanten. Onderzoek in Plus Van Gurp wees uit dat 80 % is positief over de mist. Klanten vinden het mooi om te zien ("Het oogt heel mooi", "Sprookjesachtig") en merken dat hun producten thuis langer vers blijven. Plus Van Gurp is met deze technologie nog een van de weinigen in Nederland. Een tweetal detaillisten heeft de technologie ook in huis aldus een woordvoerder van Contronics: Landwaart Culinair en De Gijsbrecht Groente en Fruit














Voor meer informatie:
Plus Van Gurp
Pieter-Jan van Gurp
Tolbergcentrum 172
4708 HK Roosendaal
T: +31(0)165-563770
[email protected]
www.plus.nl


Contronics
Rogier Klein Sprokkelhorst
Ambachtsweg 8
5492 NJ Sint-Oedenrode
T: +31(0)413-487000
[email protected]
www.contronics.nl