Fotoreportage HortiContact 2017
Bekijk de fotoreportage hier.
De beursorganisatie heeft vorig jaar de naam van de beurs gewijzigd naar HortiContact, om de beurs een meer internationaal karakter te geven. Langzaam zijn ze ook bezig het concept van de beurs te vernieuwen. Zo wordt er al wat jaren gewerkt aan het verbeteren van de kwaliteit van de bezoekers, waren de eetstalletjes dit jaar voor het eerst alleen boven te vinden en werden er gedurende de beurs geen bezoekerscijfers gecommuniceerd. Voor volgend jaar kondigde de organisatie aan de beursindeling verder te wijzigen en de beursplattegrond op basis van inschrijvingsdatum te organiseren.
Het resulteerde dit jaar in een opkomst van 16.384 bezoekers en dat zijn er precies 116 minder dan vorig jaar. Het zal een zuurpruim zijn die daarover valt, want over het algemeen waren de standhouders tevreden over de kwaliteit van de bezoekers en dat gaat ten alle tijde boven de kwantiteit. Op de beurs was bovendien goed te merken dat de tuinbouw aangetrokken is: telers hebben wat te spenderen en dat maakt drie dagen beurzen natuurlijk ook leuker.
En waar geven ze het dan aan uit? Waterzuivering is een enorm belangrijk onderwerp. Er stonden verschillende leveranciers van waterzuiverende systemen op de beurs en die hadden over aanloop niet te klagen. Opvallend aan de standhouders is het aantal dienstverleners, dat eigenlijk al jaren stijgt. Uitzendbureaus, recruitment agencies maar ook trainingsbureaus waren goed vertegenwoordigd.
Een tak die eigenlijk opvallend weinig aanwezig is op de beurs zijn de sierteeltveredelaars. Die kiezen duidelijk voor hun eigen evenementen en voor de Flower Trials, die met het jaar groter en groter worden.
In 2018 vindt HortiContact plaats op 20, 21 en 22 februari.
Bekijk de fotoreportage hier.