Tweede Nationale Boerenkooldag dit jaar groots gevierd op 24 oktober
Boerenkoolsector
Het gaat goed met de Nederlandse boerenkoolsector. De van oudsher in Noord-Holland geteelde groente vindt gretig aftrek. De afzet van boerenkool is de laatste jaren flink toegenomen. Eén van Nederlands grootste groenteverwerkingsbedrijven, Koninklijke Vezet, ziet een veranderende trend in de boerenkoolconsumptie. Fedde Jonker, commercieel directeur bij Vezet: "Je merkt dat binnen een gezonde en bewuste leefstijl wordt gezocht naar nieuwe toepassingen van boerenkool. Nederlanders zijn natuurlijk nog steeds dol op stamppot, maar boerenkool wordt ook steeds vaker verwerkt in smoothies, soepen en salades."
Nationale Boerenkooldag
Nationale Boerenkooldag bestaat pas sinds 2015, maar is volgens de oprichters een dag die zo bij Nederland past dat het lijkt alsof hij al eeuwen bestaat. Zij hopen dan ook dat iedereen op Nationale Boerenkooldag in boerenkooltrui naar het werk gaat en een boerenkoolgerecht op tafel zet. Om Nederlanders wat inspiratie te bieden over hoe deze relatief nieuwe feestdag gevierd kan worden zijn er een tiental korte filmpjes gelanceerd met typische boerenkooldag-taferelen. De filmpjes zijn te bekijken op Boerenkool's eigen Instagram- en Facebookaccount.
Boerenkooltrui
Speciaal voor de tweede Nationale Boerenkooldag is de vorig jaar gelanceerde boerenkooltrui in een nieuw jasje gestoken. De trui is alleen t/m 17 oktober te koop voor €25,-, daarna voor €35,-, op http://shop.boerenkool.nl.
Gezond eten met meer groente
Koninklijke VEZET, de initiatiefnemer van de campagne en producent van vele gemakkelijke oplossingen met boerenkool, hoopt dat de campagne bijdraagt aan één van de grootste uitdagingen van deze tijd: mensen meer groente laten eten. Omdat er in de reclamewereld nog weinig aandacht is voor groenten en andere gezonde producten, heeft VEZET zelf het initiatief genomen om een marketingcampagne voor boerenkool te starten.
Campagne
De boerenkoolcampagne en de Nationale Boerenkooldag zijn initiatieven van Koninklijke VEZET in samenwerking met hun boerenkooltelers en Albert Heijn. De campagne en de filmpjes zijn gemaakt door de bureaus Food Cabinet en Fonk uit Amsterdam. Meer informatie via www.boerenkool.nl.