“Kansen in Japanse tuinbouw moeten we gezamenlijk pakken”
De Nederlandse agrofoodsector een aansprekend voorbeeld voor Japan. Het is niet voor niets dat het afgelopen jaar maar liefst drie Japanse ministers en premier Abe een bezoek hebben gebracht aan de Nederlandse land- en tuinbouwsector. Kortom, hier liggen kansen voor Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen. Met deze woorden werden Nederlandse tuinbouwondernemers aangespoord deel te nemen aan de handelsmissie naar Japan, die vorige week gehouden werd. Onder andere Michel Kauderer van Verkade Klimaat nam deel aan de missie. "Onze insteek was het verbreden van ons netwerk en nieuwe contacten leggen", vertelt hij. Verkade Klimaat zet momenteel de eerste stappen in Japan. Onder de vlag van KUBO wordt in Yamanashi momenteel twee hectare Ultra-Clima gebouwd. "Je hoort geluiden dat het een land in opkomst is en dat ze de komende jaren veel willen – van 80% import naar export. Dan moet er nog veel gebeuren. Als wij daar wat kunnen doen, is dat een goede zaak."
Remko Bakelaar presenteert aan de koning en koningin.
Onbekend maakt onbemind
Voor Remko Bakelaar van Vijverberg Advies was de insteek anders. Hij is al een paar jaar actief in Japan met marktonderzoek en het leggen van contacten. Eerder dit jaar werd bekend dat er vanuit deze inspanningen een project gerealiseerd gaat worden. Daarover presenteerde hij aan de koning en de koningin. In de toekomst ziet Bakelaar meer mogelijkheden. "De koning sprak over dat Nederland kan bijdragen aan de opbouw van de Japanse tuinbouwsector. Dat moeten we omzetten naar daden, naar projecten. En dat moeten we met elkaar doen." Daarmee doelt hij op het tonen van Nederlandse technieken en projecten. "Het gaat niet alleen om verkoop, maar ook om het verbeteren van de Japanse teelt. Dat kunnen we – maar dat moeten we wel laten zien. Als we dat gezamenlijk oppakken, zijn er veel mogelijkheden." Vanuit het Japanse project waar Bakelaar bij betrokken is, weet hij hoe lastig het kan zijn. "Onbekend maakt onbemind. We vertellen wat we kunnen doen, maar ik ben nu weer in Nederland. Een Japanse verkoper is er twaalf maanden per jaar. Ik misschien acht weken. Dan moeten we, ook middels lokale mensen laten zien dat we echt een verschil kunnen maken."
Samenwerking
Ook voor Kauderer zijn de mogelijkheden van Japan, maar vooral ook het belang van samenwerking duidelijk. "Je vult elkaar aan. Wij kunnen niet alleen onze verwarming in de markt zetten – daarvoor is ook een kassenbouwer nodig, een leverancier van lampen. Dan is het goed als ook een Viscon laat zien wat ze kunnen beteken qua transport – iedereen met eigen specialiteiten." En na de bouw van de kas is het nog niet af. "We hebben mooie glazen kassen gezien, nog maar een paar jaar oud. Die productie komt niet hoger dan 16 kg per jaar." De delegatie kende deelnemers uit diverse tuinbouwsegmenten. "Iemand als Jim Grootscholte, van paprikakwekerij 4Evergreen, ziet gelijk wat er aan het gewas gedaan moet worden. Dan zie je ook de kansen voor adviesbureaus als GreenQ. Het is niet genoeg om een formule 1-kas weg te zetten, als je er geen piloot in zet. Voor zulke jongens is werk aan de winkel."
Ook GreenQ kreeg de gelegenheid om aan het koninklijk paar te presenteren, over het project GreenQ Japan. In een ondertekende Letter of Intent is ingegaan op het bouwen van een "Improvement Centre" in Japan, trainingen en seminars te geven in Japan en het uitwisselen van personeel met DLV Plant-GreenQ.
Incotec en JA Zen-Noh presenteren samenwerking betreffende ThermoSeed gepresenteerd.
Zware delegatie
Maakt de zwaarte van de delegatie nog uit? Volgens Bakelaar zeker wel. "We benadrukken al jaren het belang van Nederlandse technieken. Als een koning, een koningin en ministers komen die hetzelfde zeggen, is dat niet alleen herhaling van de boodschap, maar komt het ook anders over." Ook Kauderer merkt de invloed van de ministers. Zo leek er in Japan nog wat antipathie te heersen tegen glazen kassen. "De voorkeur leek uit te gaan naar folie, ook in verband met aardbevingen. Op een gegeven moment vroeg minister Kamp of hij nog iets kon betekenen en toen we dit aangaven, maakte hij het onderwerp gelijk bespreekbaar. Dan merk je dat zijn aanwezigheid wel degelijk van invloed is. Maar ook van burgemeester Sjaak van der Tak, die echt een uithangbord voor het Westland is." Ook de deelname van andere sectoren maakte het voor Bakelaar en Kauderer een succes.
En wat levert het nu op, zo'n handelsmissie? "In Japan hebben we potentiële kandidaten ontmoet om verder mee samen te werken", vertelt Kauderer. Naast samenwerking met Nederlandse bedrijven is een Japanse partner ook van belang. "Je hebt iemand nodig die de markt kent – een Japans bedrijf." Maar of daar iets concreets uitkomt, is een week na terugkomst natuurlijk nog niet te zeggen. "Door de zwaarte van de delegatie hebben we sowieso andere mensen gesproken", vertelt Bakelaar. "Alleen al daarom zou ik anderen aanraden mee te gaan als er zo'n handelsmissie georganiseerd wordt. En door de ondernemers uit andere sectoren breid je je netwerk uit. Dat is niet uit te drukken in handel of geld, maar daar leer je wel van."
Voor meer informatie:
Verkade Klimaat
Postbus 233
2290 AE Wateringen
T 0174 292 386
0174 316 140
F 0174 292 783 Tuinbouw
0174 226 280 Utiliteit
E [email protected]
www.verkadeklimaat.nl
Remko Bakelaar
Vijverberg Advies
Oude Liermolenweg 2
2678 MN De Lier
The Netherlands
Tel. +31 (0) 174 610 586
Fax +31 (0) 174 648 736
[email protected]