"Combinatie hoge opbrengst en smakeloosheid doet tuinbouw das om"
Bekijk de rassen van Gautier in de fotoreportage van de demokas
Gautier is inmiddels vijf jaar bezig met het veredelingsprogramma tomaat. De Franse veredelaar wilde een alternatief bieden voor de huidige tomatenrassen. "Eerlijk gezegd is onze aanwezigheid in Nederland niet zo groot. We hebben nu een areaal van 100 hectare. Als je bedenkt dat er hier meer dan 1700 hectare tomaat staat, is dat best weinig", vertelt Lens bescheiden. Ook zijn doelstellingen voor de Nederlandse markt zijn bijzonder. "We willen de markt niet overnemen met een nieuw ras met alle resistentie en een opbrengst van 90 kilo per meter. We willen de gewoontes van telers veranderen: ze overtuigen dat je met een smaakvol ras competitief kan zijn zonder productiviteit te verliezen."
Tijdens de tour in de demokas bij Rimato toont Lens de interes-santste rassen van Gautier. Een in het oog springend ras is Carpenter (G296). De trostomaat onder-scheidt zich van de huidige rassen op het gebied van smaak, een opvallende presentatie en een goede houdbaarheid. Dat gaat normaliter niet samen met een opbrengst van meer dan 70 kg per meter - maar bij Gautier wel. "Ik denk dat dit resultaat is van onze focus", vertelt Lens. "We veredelen niet met als doel meer dan 70 kg te halen. We focussen op smaak, presentatie en houdbaarheid. In een later stadium elimineren we de rassen die niet productief genoeg zijn met de bestaande rassen. We benaderen het veredelingsproces vanuit een andere hoek dan onze collega's."
Carpenter is momenteel het vlaggenschip voor Gautier's trostomaten. Lens: "De linkertros is tien dagen oud, de rechtse is vers. Zoek de verschillen."
De ontwikkelingen bij Gautier zijn niet onopgemerkt gebleven in de sector. Tijdens de open dagen werd de kas drukbezocht en ontving de veredelaar positieve feedback van telers en retail. "Ze waarderen ons werk en tonen serieuze interesse voor de rassen." Volgens Lens realiseren Nederlandse telers zich zeker wel dat er iets moet veranderen in de business modellen. "Veel produceren tegen lage prijs geeft geen voldoening. Telers hebben niet het idee dat ze een gewild product telen. Wij geloven dat we deze slechte periode kunnen doorbreken. De positieve feedback op onze rassen motiveert daarbij zeker."
"Na vijf jaar kijken we met goed gevoel terug op ons veredelingsprogramma", vervolgt Lens. "We begonnen met niets. Nu kunnen we telers de eerste commerciƫle rassen uit ons programma aanbieden. Onderscheidende rassen."
Bekijk de rassen van Gautier in de fotoreportage van de demokas
Voor de komende periode staat intensivering van de samenwerking met telers en retail op het programma. Lens kent het klappen van de zweep vanuit eerder werk in de zaadveredeling, maar is blij nu bij Gautier te zitten. "Al die jaren dat ik in de zaadveredeling werkte, hebben we geluisterd naar de telers. Door vooral te focussen op hoge opbrengst en resistentie, zijn we de smaak soms echter vergeten. Daarmee zijn we vergeten wat de consument wil." Daarbij refereert Lens aan de introductie van talloze tomaten in de afgelopen jaren. "De klant kan niet onderscheiden wat voor tros- of losse tomaat hij eet. Hij herkent de vorm, de grootte en het gewicht, maar smaak is niet te herkennen. In de supermarkt is dit een serieus probleem."
Volgens Lens kan dit ondervangen worden met smaakrassen. "Een ras met een opvallende, authentieke smaak kan een markt ontwikkelen. Met de juiste verpakking kun je je product en merk bij de consument ontwikkelen. In de afgelopen jaren hebben maar een paar telers in West-Europa dit gedurfd. Zij plukken nu de vruchten hiervan en hebben een florerende zaak. En daarbij tevreden klanten die trouw zijn aan hun merken en rassen."
Voor meer informatie:
Gautier Semences
Yvo Lens
[email protected]
www.gautiersemences.com