Duitse retailmanagers GLOBUS volgen opleidingsdagen over Nederlandse tuinbouw
AGF-inkoopchef van GLOBUS, Hans Jürgen Kirsch: "Het is geweldig hoe de Nederlandse tuinbouwsector in Nederland de afgelopen 20 jaar is geprofessionaliseerd. Met nieuwe afzetstructuren, duurzame teeltmethoden en nieuwe producten en meer dan 60 verschillende tomatensoorten. Wij zijn blij dat wij dit tijdens onze Hollandreis met eigen ogen hebben kunnen ervaren. Hiermee kunnen wij onze Duitse klanten uit eigen ervaring beter adviseren bij de koop van vruchtgroenten." De AGF-teamchefs van GLOBUS zijn de eerste officieel gekwalificeerde groentenmedewerkers in Duitsland "IHK-Fachberater für Obst und Gemüse". GLOBUS is de afgelopen jaren twee keer gekozen tot supermarkt met beste AGF-afdeling van Duitsland. Globus heeft meer dan 35. 000 medewerkers en beschikt over 46 SB-Warenhäuser. Het bedrijf is in 1828 opgericht en is in de vijfde generatie nog steeds in het bezit van de familie Bruch. "Ons grootste kapitaal zijn onze medewerkers. De AGF-afdeling is nu de meest winstgevende afdeling binnen het concern," aldus Hans Jürgen Kirsch.
"Internationale retailers worden ambassadeur van Nederland"
Programmaleider en initiatiefnemer van het internationale retailopleidingsprogramma is Jochem Wolthuis, voorheen internationaal directeur van GroentenFruit Bureau: "Het doel van dit programma is een intensiever contact met de Duitse en internationale retail waarbij decisionmakers/managers van retailketens en hun leidinggevend winkelpersoneel tot ambassadeur worden van Nederlandse tuinbouwproducten. We moeten en kunnen met trots 'ons' verhaal vertellen over de geweldige ontwikkelingen in de Nederlandse tuinbouw in de laatste decennia. Het marketingverhaal ligt er en mag niet verloren gaan. Dit retailopleidingsprogramma is een instrument om het verhaal aan de juiste mensen te kunnen vertellen en daarmee enthousiast te maken. De ervaringen en praktijkkennis uit deze retailontvangst vormen de basis voor een structureel retailprogramma dat door het bedrijfsleven en instellingen gedragen kan worden", aldus Jochem Wolthuis.
Ketenbrede samenwerking
De opleidingsdag voor GLOBUS is mede mogelijk gemaakt door een initiële financiering vanuit de commissie glasgroenten, die zich de laatste jaren heeft ingezet om het imago van Nederlandse vruchtgroenten in Duitsland te verbeteren. Verder is de opleidingsdag inhoudelijk verrijkt door bijdragen vanuit de paprikacampagne Colourfultaste en de tomatencampagne MyTomato als ook door de bedrijven Best Fresh Group, Koppert Cress en Rijk Zwaan. De opleidingsdag vond plaats in TomatoWorld met medewerking van tomatenspecialist Jos van Mil.
Gerrit Jan Kornet, Colourfultaste: "Vanuit P8 heb ik de groep laten zien hoeveel mogelijkheden paprika biedt om je in de markt te onderscheiden. Globus was onder de indruk van alle mogelijkheden van Nederland als paprikaleverancier en staat open voor goede ideeën om de verkoop van paprika in hun winkels verder te stimuleren". Mirjam Hendriks, My Tomato: "Wanneer we de diversiteit van smaak en assortiment van tomaat goed over de bühne weten te brengen, zal de consument beter zijn weg weten te vinden in het grote aanbod van tomaten. Daarmee kunnen we de consumptie verder verhogen. De teamchefs van Globus staan in direct met de consument en kunnen onze boodschap het beste overbrengen".
Namens Rijk Zwaan nam Jan Doldersum deel aan de opleidingsdagen: "Ik vond het een zeer geïnteresseerde en gemotiveerde groep. Voor Rijk Zwaan is het belangrijk om de directe dialoog te hebben met Globus om te horen welke wensen zij en haar klanten hebben en wat de toekomstige trends zijn. Daarnaast hopen wij inzage te hebben kunnen geven over het veredelingstraject en wat wij doen op het gebied van smaak. We hebben een aantal concrete projecten kunnen formuleren voor een aantal nieuwe product introducties en jaarrond sourcing. Een uniek en zeer waardevol bezoek." Ferry Aarse, Best Fresh Group: ''Super gaaf dat het Globuspersoneel het bezoek aan Nederland zo heeft gewaardeerd. Dit geeft mij het gevoel iets goed te doen voor de branche in het algemeen."
Jochem Wolthuis is ook na wegval van GroentenFruit Bureau verder actief voor de Nederlandse tuinbouwsector als "Fachexperte en Botschafter für Obst und Gemüse aus Holland". Als oprichter van de Duitsland Desk is hij aanspreekpunt voor Nederlandse en Duitse bedrijven en organisaties zoals handelsplatform Frugi Venta en Greenport Holland. Hij is initiator van dit internationale retailopleidingsprogramma en coördineert 2014 namens Nederland het laatste jaar van de internationale EU-campagne "Frische ist Leben", samen met Duitse en Belgische brancheorganisaties.