Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
forum om inspanningen binnen de sector zichtbaar te maken aan consument

't Groen Hart staat voor duurzame teeltwijze en smaakvol product

Tholen – Gebruik maken van de best beschikbare technieken voor het verwarmen van de kas, de uitstoot van CO2 te verminderen en indien mogelijk zonder chemische gewasbescherming te telen. De hele glastuinbouwsector is ermee bezig, maar de consument heeft er geen weet van. Daar moet 't Groen Hart verandering in brengen. "De inspanningen van de sector worden zichtbaar gemaakt. Als je een product met het label koopt, weet je zeker dat het gezond, smaakvol en duurzaam is." Telers uit alle gewasgroepen zijn uitgenodigd zich bij de beweging, overigens zonder winstoogmerk, aan te sluiten.


Daniël Cromphout van KBC , Piet de Schepper van Tomaholic, Stefaan Vandaele van Peltracom.

Gezicht van duurzaamheid
Vorige week werd in Glastuinbouwgebied Terneuzen een initiatief gelanceerd: 't Groen Hart. Het label is een initiatief van kwekerij Tomaholic, substraatleverancier Peltracom en bank KBC. 't Groen Hart staat voor smaakvol, kwaliteitsvol en duurzaam. Deze combinatie komt vandaag nog niet voor, vertelt Maaike Perneel van Peltracom. "En dat terwijl de glastuinbouw heel wat moeite doet om zo'n product te telen. Die inspanningen willen we een gezicht geven. Dat komt zowel de teelt als de sector ten goede." Bij het forum komt een website met informatie over de teeltwijze. "Maar ook op Facebook en Twitter kan een consument direct meer informatie opvragen."



Via het label 't Groen Hart (The Green Heart) moet ook voor de consument zichtbaar worden dat het om een onderscheidend product gaat


Vrijblijvend
Het label is enerzijds vrijblijvend: er zijn geen controles en bijbehorende kosten aan verbonden. Toch is niet zo dat iedereen zomaar onder de naam mag verkopen. Er is een charter uitgeschreven. "Je moet een bepaald filosofie aanhangen als teler en daar hoort een charter bij. Je kiest voor een smaakvol ras, teelt energiezuinig en grijpt niet naar chemicaliën", geeft Maaike Perneel als voorbeelden. "Dat resulteert in een onderscheidend product." Ook de keuze voor een organisch substraat is een vereiste vanwege het bodemleven en de plantgezondheid, maar het gebruik van Peltracom-producten is niet verplicht. "Het gaat om het verrichten van duurzame inspanningen. Daarbij worden geen grote investeringen gevraagd, maar wordt gekeken naar de mogelijkheden."



De criteria: zowel de economische, sociale als milieutechnische kant komt aan bod.

Breder dan de sector
De criteria zijn voor nu vastgesteld, maar zijn door de jaren heen bij te stellen. "De technieken evolueren, dus de charter zal ook strenger worden", verwacht Maaike Perneel. Daarnaast wordt er al gedacht aan uitbreiding: niet alleen wat locatie betreft ('t Groen Hart is in Europa ook gelanceerd als The Green Heart en Le Coeur Vert), maar ook naar andere sectoren. "In het volle veld is het lastig residuvrij te telen, dus daar moeten we even naar kijken, maar het principe blijft gelijk."


Het 't Groene Hart label hangt inmiddels aan de tomaten van Tomaholic. Ook hiermee aan de slag?

Voor meer informatie:
't Groene Hart
www.thegreenheart.be
https://www.facebook.com/TheGreenHeartofEurope
https://twitter.com/tgroenhart