Tholen - De zomer is voorbij en de vraag naar radijs neemt af. Frisse salades maken plaats voor zachtfruit en consumenten kiezen voor een warme maaltijd. Dat betekent niet dat de radijstelers stil zitten. Zij maken van de rust gebruik om de kassen weer eens flink onder handen te nemen.
Bij Daily Fresh Radish in Naaldwijk is de tuin ‘winterklaar’. Het glas is schoongespoten zodat het weer maximaal licht binnenlaat en de verwarmingsbuizen kregen een likje verf.
De verwarmingsbuizen krijgen weer een frisse, witte kleur.
Maar de meeste aandacht gaat naar de grond, waar jaarrond radijs wordt geteeld. John Grootscholten: “Doordat we negen keer per jaar hetzelfde gewas zaaien, heeft de grond het best wel zwaar. Om de kwaliteit en betrouwbaarheid van ons product te garanderen, moeten we er goed voor zorgen.”
“In augustus zijn we al begonnen door minder te zaaien. Daardoor creëren we ruimte om steeds een vak te reinigen.” Er wordt een laagje cocospeat gestrooid, daarna wordt de grond goed losgetrokken en daarna gestoomd en ontsmet.
Cocospeat strooien
De grond wordt goed losgemaakt...
... en gestoomd.
Er is jaarrond vraag naar radijs, dus helemaal leeg is de tuin nooit. Inmiddels is de klus geklaard. Er wordt nu weer extra gezaaid om het gat op te vullen. Straks staat de tuin weer helemaal vol.
Gecertificeerd
“We doen er alles aan om zo milieubewust mogelijk te telen. Nu de middelenkast kleiner wordt, is dat best een uitdaging. We zijn dan ook best trots op onze certificeringen. Het begon ooit met GlobalGAP, daarna volgde Grasp, Milieukeur, nu Planet Proof en Sedex. Klanten vragen naar een product dat op een goede manier geteeld is.”
Mooi seizoen
Over het afgelopen seizoen is John erg tevreden, vertelt hij. “Als het volgend jaar weer zo is, dan teken ik ervoor. Het koude voorjaar is goed voor de teelt van radijs. Daarna volgde een zomer met veel zon en hoge temperaturen. Dat is voor de consumptie altijd goed. Mensen kiezen dan vaak voor maaltijdsalades met radijs. De markt is al een hele tijd rustig en stabiel. We hebben zelden grote plussen of minnen, maar dit seizoen was mooi. De prijzen kunnen in september/oktober weleens helemaal onderuit gaan, maar dat valt dit jaar alles mee."
Vlog
Terugkijken op het afgelopen seizoen kan niet zonder de vlog van Johns zoon Renzo te benoemen. Voor LTO Glaskracht vlogde Renzo een dagje over zijn bijbaan bij het bedrijf. Hij liet onder meer zien welke vernieuwingen het bedrijf heeft doorgemaakt en hoe de radijs duurzaam geteeld wordt.
“Met zijn vlog won Renzo de prijs. We zijn met het hele team gaan waterskiën en we hebben met elkaar gezellig een hapje gegeten. De vlog was voor iedereen leuk. Voor LTO Glaskracht omdat het zo vaak bekeken werd, voor Renzo die zich een halve BN’er voelde en het was natuurlijk ook leuk voor ons. Met ruim 19.000 views is ons bedrijf vaak in beeld gekomen.”
Voor meer informatie:
Daily Fresh Radish B.V.
Hoge Geest 25
2671 LK Naaldwijk
John: 0031 (0)6 51 59 28 38
Dennis: 0031 (0)6 54 24 44 14
F: 0031 (0)174 64 10 79
E: [email protected]
www.dailyfreshradish.nl